Battle Beast - Battle Beast
Jaar van release: 2013

Battle Beast - Battle Beast

Het nog jonge Finse Battle Beast beleefde vorig jaar zijn doorbraak nadat het debuut Steel een wereldwijde release kende na een bescheiden succes in Finland. Het tweede album dat simpelweg Battle Beast heet, borduurt voort op wat we eerder al te horen kregen: stevige traditionele heavy metal in een modern jasje. Niet dat er sprake is van herhaling. Het is vooral verfijning.

De tweede schijf opent sterk met lekkere snelle nummers. Een echt moment van rust is er op Battle Beast eigenlijk niet te vinden, het dendert heerlijk voort. De frisse energie waarmee de band net als op Steel hun liederen ten gehore brengt, werkt ook nu weer aanstekelijk. Het is te horen dat de groep gegroeid is in spel, maar ook in productie en het schrijven van de nummers. Invloeden van bands waar ze recent mee op tour zijn geweest, zijn ook overduidelijk aanwezig. Zo horen we in Out Of Control wat Nightwish, en hier en daar klinkt wat Sonata Arctica door, maar nergens overheersen deze invloeden en heeft Battle Beast zijn eigen stijl goed weten te behouden.

Dat is knap, want na het wereldwijd uitbrengen van hun debuut, heeft de groep veranderingen ondergaan van label, management, producent en leadzangeres. Waar op Steel Nitte Valo nog de longen uit haar lijf schreeuwde, is het nu Noora Louhimo die gevechtsklaar klinkt. Het verschil met haar voorgangster is eigenlijk pas goed te horen wanneer je de twee schijven naast elkaar legt, want Louhimo klinkt niet heel veel anders. De wisseling is vooral een verbetering, want haar uithalen klinken voller en zuiverder en complementeren daarbij mooi de betere productie van Battle Beast die nu in handen is gebleven van de groep zelf. Gelukkig zijn de snerpende vocalen van bandleider Anton Kabanen behouden gebleven. Dit krijsende geluid dat wel wat lijkt op de zang bij Accept, vormt nog altijd een mooi contrast met de zang van de frontvrouw.

Er zijn eigenlijk geen zwakke nummers te ontdekken op deze plaat, van begin tot eind is het een ononderbroken reeks van sterke songs. Uitschieters zijn er wel, bijvoorbeeld het grootse Kingdom dat vooraf wordt gegaan door een kort instrumentaal intro Golden Age. Het spannende samenspel van keyboard en gitaar, het vlugge vingerwerk op de bas, en Louhimo die klinkt als een losgeslagen ridder die wereldse landen doorkruist op oorlogspad, maken deze song tot een van de beste van deze plaat. Dit soort experimenten zorgen er voor dat het geluid van Battle Beast fris blijft. Het fantastische artwork van de cover met daarop de leeuw die we op het debuut ook al zagen, mag ook zeker niet onvermeld blijven.

Net als na het voorgaande album wil je na het beluisteren van het nieuwste werk van deze jonge Finnen alleen maar meer, en dat is wellicht het grootste compliment dat je een band maken kunt. Battle Beast staat garant voor vele uren luisterplezier met frisse songs die bijblijven en je uit volle borst mee wilt brullen.

1. Let It Roar
2. Out Of Control
3. Out On The Streets