26-05-2019

Warbeast - Destroy
Jaar van release: 2013
Label: Season of Mist
Warbeast - Destroy
We zitten inmiddels in april, maar als Warbeast vorig jaar op 21 december Destroy hadden uitgebracht, dan had de voorspelde apocalyps hoogstwaarschijnlijk wél plaatsgevonden. Ik zal echter niet vreemd opkijken als de aardkorst een dezer dagen alsnog met geweld openscheurt. Dit verwoordt wel eigenlijk het gevoel dat ik krijg bij deze plaat, want overweldigend is namelijk nogal zwak uitgedrukt.

Warbeast is een vijfkoppig Texaans gezelschap met onder andere Rigor Mortis-zanger Bruce Corbitt in de gelederen. Destroy is het tweede studioalbum, nadat eerder Krush The Enemy in 2010 het levenslicht zag. Vorige maand gunde de band met de split War Of The Gargantuas al een voorproefje op deze golf van vernietiging. Deze split werd aangevuld door solowerk van Phil Anselmo, die voor dit album als producer achter de knoppen is gekropen.

Na de instrumentale opener Cryogenic Thawout, gaan met Nightmare In The Sky alle remmen log. Warbeast staat voor retestrakke groovende thrash en ze verloochenen zichzelf geen moment op dit moment. Werkelijk geen enkel moment wordt van dit concept afgeweken. Alleen in The Day Of... wordt het tempo heel even verlaagd, maar voor de rest scheurt de band maniakaal door hun repertorie heen. Strakke snelle riffs, brute breaks, gierende solo's; alles is terug te vinden. Hier en daar wordt er zo ontzettend heerlijk uit de bocht gevlogen, zonder dat het maar een moment slordig van wordt.

Als ik nog een track naar voren moet halen, dan is dat Egotistical Bastard. Zelden heb ik zo'n moddervette groove gehoord. Al schurkt Nobody hier heel dicht tegenaan, waar het onheilspellende gebrul van Corbitt het geheel naar een nog hoger niveau tillt. Sowieso past zijn stem perfect bij de muziek: snoeiharde allesvernietigende stoeremannenmetal.

De band mag nu nog relatief onbekend zijn, maar daar gaat ongetwijfeld verandering in komen met Destroy. Gezien dit materiaal zal het een kwestie van tijd zijn dat de band zich definitief kan meten met de huidige status van bands als Mastodon, Lamb Of God en Down. Met een plaat als deze op hun discografie kan er weinig misgaan. Allemachtig, wat is album toch super.

1. Cryogenic Thawout
2. Nightmares in the Sky
3. Egotistical Bastard