• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Six Feet Under - Undead
Jaar van release: 2012
Label: Metal Blade Records
Six Feet Under - Undead
Six Feet Under is de laatste jaren steeds meer gaan lijken op een soort McDonalds van de death metal: ze zijn in iedere stad te vinden en het smaakt altijd hetzelfde. Heel af en toe kan het lekker zijn, maar het laat ook altijd een onbehaaglijke nasmaak achter. Voorganger Death Rituals was niet bepaald het hoogtepunt van de band en het leek erop dat Chris Barnes en zijn mannen hun kruit grotendeels verschoten hadden.

De band heeft dan ook vier jaar nodig gehad om de batterij weer op te laden (ik tel het cover-album Graveyard Classics III maar even niet mee). In die vier jaar is het nodige gebeurd. Zo zijn oudgedienden Greg Gall (drums) en Terry Butler (bas) vervangen door ex-Chimaira-leden Kevin Talley, Rob Arnold en Matt DeVries (waarbij de laatste twee na de opnames van Undead overigens alweer vertrokken zijn). Het lijkt wel een soort duiventil. De centrale vraag is echter of de nieuwe inbreng Six Feet Under de broodnodige trap onder de kont heeft gegeven na het ronduit matte Death Rituals.

Ten dele lijkt dat zeker het geval te zijn. Hoewel Undead zeker geen meesterwerk is, is het een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Het album is bij vlagen zelfs weer spannend, zoals bij de voortdurende tempowisselingen in Formaldehyde en het overtuigende Reckless (met subtiele, futuristische gitaareffecten) duidelijk wordt. Ook Missing Victims en Delayed Combustion Device zijn lekker ouderwetse, dreigende en logge nummers waarin Barnes flink tekeer gaat. Tijdens Vampire Apocalypse en The Depths Of Depravity wordt het tempo zelfs nog behoorlijk opgevoerd. Met name laatstgenoemde laat bijzonder veel afwisseling horen voor een Six Feet Under-nummer.

Met Undead op zak zal Six Feet Under dus vast en zeker weer de nodige optredens gaan weggeven. En waarom ook niet? Het is misschien geen baanbrekend album geworden, maar er staat genoeg verdienstelijk materiaal op om het bestaansrecht van de band weer voor een aantal jaren te verlengen.

1. Frozen At The Moment Of Death
2. Formaldehyde
3. 18 Days