21-07-2019

Trioscapes - Separate Realities
Jaar van release: 2012
Label: Metal Blade Records

Trioscapes - Separate Realities

Bij een aantal van jullie zal de naam Dan Briggs een belletje doen rinkelen als de bassist van de keiharde band Between The Buried And Me. Het project Trioscapes heeft daar niets mee te maken, buiten het gegeven dat de eerder genoemde Dan Briggs hier verantwoordelijk voor is. Het trio bestaande uit Briggs (bas), Walter Fancourt (saxofoon/fluit) en Matt Lynch (drums) kwam bij elkaar om The Mahavishnu Orchestra te coveren, maar het bleek al snel zo goed te klikken en te bruisen van ideeën, dat ze direct maar een volledig album hebben opgenomen.

Dat album is nu verkrijgbaar met de titel Separate Realities en heeft helemaal niets met metal van doen, maar is een onvervalste jazzplaat. De jazz die het drietal de luisteraar voorschotels, is echter van het experimentele soort, en zou niet misstaan op bijvoorbeeld John Zorn’s label Tzadik. Met recht noemt Briggs het zelf fusion, want er zijn elementen te vinden uit vele stijlen variëren van traditionele jazz, progressieve rock, psychedelica, hier en daar wat Frank Zappa, Jamie Saft en King Crimson en nog zoveel meer. Het is moeilijk de zes nummers onder één noemer te scharen, want elke track is een muzikale verkenningstocht op zich.

Met Separate Realities is het welhaast ondenkbaar je als geïnteresseerde muziekliefhebber te vervelen. Vanaf de spannende uptempo opener Blast Off via de postrock-achtige titeltrack Separate Realities en het experimentele piep-knars-moment in Wazzlejazzlebof tot aan het duidelijk door King Crimson uit de jaren negentig beïnvloede Gemini’s Descent valt er ontzettend veel te beleven. Trioscapes is dan ook een zeer geslaagd project.

1. Blast Off
2. Separate Realities
3. Curse Of The Ninth