Vengeance - Crystal Eye
Jaar van release: 2012
Label: SPV / Steamhammer Records
Vengeance - Crystal Eye
Nadat hardrockminnend Nederland vorig jaar werd opgeschrikt door het overlijden van gitarist Jan Somers was het de vraag òf en hóe Vengeance de draad weer zou kunnen oppakken. Maar Leon Goewie zou Leon Goewie niet zijn als hij daar niet wat op zou vinden. Hij bouwde een goede band op met zijn medemuzikanten van Chris Slade's Steel Circle en wist hen te verleiden om als band achter hem te fungeren voor een nieuw Vengeance-album.

En dan hebben we het over niet misselijke namen: Chris Slade (onder andere ex-AC/DC), Chris Glen (Michael Schenker Group) en Kerri Kelli (ex-Alice Cooper) vulden het muzikale veld op om samen met Leon een nieuw album in de markt te zetten. Onder de productionele leiding van Michael Voss werd het 30-jarig jubileumalbum opgenomen, en het artwork kon niet anders zijn dan van de hand van Jan Somers.

De muziek is afkomstig van onder andere Bonfire's Hans Ziller en Chris Lausmann, maar ook Tony Martin (ex-Black Sabbath) en Arjen Lucassen droegen hun compositorische steentje bij. De teksten zijn overwegend geschreven door Michael Voss en Leon Goewie. Me And You opent het album lekker fel, waar Bad To The Bone voor mijn gevoel nog het meest van het oude Vengeance in zich heeft. Maar je kunt niet heen om het feit dat ook deze band evolueert, en dat is aan de overige nummers goed te horen. Het klinkt allemaal wat moderner, wat frisser, en als Vengeance-fan van het eerste uur is het soms moeilijk om het muzikale verleden los te laten, of geen vergelijkingen te maken.

Het is iets minder party, iets serieuzere rock wat de klok slaat. En jawel, daar is de ballad weer. Dit keer (zelfs twee maal) van de hand van producer Michael Voss, waar Leon zich op Promise Me en Missing weer van de gevoelige kant laat horen. Ik moet zeggen dat de tweede me erg bevalt, waar de eerste me totaal niet kan boeien. Titelnummer Crystal Eye is op dit album de vreemde eend in de bijt. Zeer herkenbaar door de Ayreoneske sound (met overigens subliem gitaarwerk van Kerri Kelly) zorgt dit nummer voor de nodige mystiek.

Tja, de afsluiter Jan's End Piece zal menig fan tot minimaal een traan roeren. Wanneer de band op tour gaat, zal Timo Somers (die ook te horen is op Crystal Eye en Promise Me) de gitaarpartijen voor zijn rekening gaan nemen, samen met een nog nader aan te trekken gitarist. Zeker is al wel dat Chris Slade achter de drumkit zal plaatsnemen. Dat zal, verwacht ik, wel voor het nodige vuurwerk gaan zorgen. Met ruim 44 minuten op de klok had dit vuurwerk voor mij iets langer mogen duren.

1. Me And You
2. Bad To The Bone
3. Barbeque