15-12-2018

Falloch - Where Distant Spirits Remain
Jaar van release: 2011
Label: Candlelight Records
Falloch - Where Distant Spirits Remain
Agalloch, Fen, Wolves In The Throne Room, Alcest, Amesoeurs. Noem ze maar op. De mix van folk, black metal en postrock of shoegaze blijft aan populariteit winnen. Naast de gevestigde namen schieten ook steeds meer nieuwe bandjes als paddenstoelen uit de grond. Het Schotse Falloch is ook zo'n nieuwkomer, want het tweetal timmert pas sinds 2010 aan de weg.

Bieden deze heren dan ook nieuwe impulsen? Niet echt, of het zou de fluit moeten zijn die af en toe opduikt. Voor de rest borduurt Falloch voort op het meer atmosferische werk van Agalloch. Klanken die zich vooral in het vaarwater van The Mantle bevinden. Men maakt af en toe gebruik van stevige uitbarstingen, maar deze rappe drumsalvo's en jagende riffs worden slechts spaarzaam ingezet. Op zich niet erg, want de hoofdrol is weggelegd voor mooie melodieën, jankende gitaarlijnen en prettig tokkelwerk. Daarboven hangen de stemmen van Andy Marshall en Scott McLean, waarbij vooral eerstgenoemde dominant aanwezig is met zijn heldere vocalen. McLean laat zich af en toe verleiden tot een black metalkrijs, maar vaak gebeurt dit niet.

Al deze elementen tezamen leiden tot prachtige songs als opener We Are Gathering Dust of het uiterst sfeervolle Where We Believe. Nummers die zowel ontspannen voortkabbelen als een beek in een donker woud, maar ook af en toe wat steviger tekeer gaan. Marshall zingt ze bovendien overtuigend in, al zal zijn ietwat zoete stem niet iedere luisteraar liggen. Zijn voordracht is echter wel zuiver en dat is toch niet altijd het geval binnen dit genre (Fen).

Where Distant Spirits Remain ontpopt zich tot een fraaie luisterplaat die dankzij de vele geluidseffecten, details en akoestische gelaagdheid uitnodigt tot herbeluisteren. Misschien dat het gas er iets vaker op mag de volgende keer, maar over bloedmooie melodielijnen hoeft deze band weinig bij te leren. Binnen de rustigere kant van het postmetalen spectrum is Falloch een zeer welkome nieuwkomer die met dit debuut een sterk staaltje sfeermuziek heeft neergezet.

1. We Are Gathering Dust
2. Beyond Embers & The Earth
3. Horizons