25-08-2019

World Under Blood - Tactical
Jaar van release: 2011
World Under Blood - Tactical
Grunt, zing, grunt, zing, schreeuw, krijs, grunt, zing, zing, krijs, grunt enzovoort. World Under Blood gaat de voorspelbaarheid op zanggebied niet uit de weg. Je hoort de heldere refreintjes al van mijlenver aankomen en ook de agressieve zangstukken zijn zo fantasieloos ingepast, dat je op de seconde af kunt uitrekenen, wanneer er van stijl gewisseld wordt.

Je wordt soms een beetje cynisch van de grote hoeveelheid bands die er dezelfde ingrediënten op nahoudt. Gelukkig is World Under Blood muzikaal een heel ander verhaal. De Californische broekies soleren er lustig op los, strooien de hele plaat met interessante riffs en draaien hun handen niet om voor een groot aantal tempowisselingen. Ondanks al dat muzikale geweld blijft de ietwat technische en melodieuze death metal toch vrij pakkend, juist dankzij die eerder genoemde vocale voorspelbaarheid. Zo ramt men een song als Into The Arms Of Cruelty behoorlijk complex vol met riedeltjes die aan Obscura en Cynic doen denken, maar toegankelijke schreeuwzang en melodieuze vocalen bezorgen alles toch houvast.

In dat opzicht ben ik best tevreden over dit debuut. Tactical komt direct al uit op Nuclear Blast, dus dan mag er wel wat verwacht worden. Gezien de kwaliteiten van het spel en de sterke composities is wel te horen waarom het label brood zag in deze groep. Waar veel deathcorebands voor de rauwe en melodieloze aanpak kiezen, daar duiken hier regelmatig Maidenmelodieën op en gaan de gitaristen soms aan de haal met loopjes die zo van Cacophony of Apocrypha hadden kunnen zijn. In een song als Pyro-Compulsive is het dan weer standaard melo-death. Weliswaar met een lekkere drive en leuk drumwerk, maar niet al te spannend.

Tactical mag er wezen. Het is geen zoveelste wereldwonder of een vernieuwend songpakket, maar wel een fraaie schijf met veel variatie en muzikale hoogstandjes, verpakt in vrij compacte nummers. Dat de zang wat vlak en voorspelbaar is, is de heren vergeven. Met dit debuut op zak mogen we met een beetje geluk nog heel wat verwachten van deze Amerikanen.

1. A God Among The Waste
2. Into The Arms Of Cruelty
3. Pyro-Compulsive