• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Suidakra - Auld Lang Syne
Jaar van release: 1997
Label: Last Episode
Suidakra - Auld Lang Syne
Om nog maar eens te stellen. "Uit den ouden doosch". Nou ja. Oud. 1997 ligt inmiddels 6 jaar achter ons en we hebben hier te maken met de tweede cd van het Duitse Suidakra. Een ongelofelijk ondergewaardeerde plaat. Auld Lang Syne is namelijk wel degelijk een uitstekende cd die ruimschoots kwaliteit bied. De ietwat doffe rock & roll achtige productie zou echter menig persoon op afstand kunnen houden.

In deze dagen was Suidakra nog echt een black metal band. Een black metal band die al wel de unieke invloeden van vandaag de dag in de muziek heeft zitten. De zang is hoofdzakelijk black metal gekrijs en muzikaal maakt men hier en daar al uitstapjes naar de melodieuze folky death metal. Tevens is de clean zang van Marcel Schoenen aanwezig en het is duidelijk te horen dat hij enorm gegroeid is op de latere albums. Ook toenmalig keyboardster Dani zingt een paar lijntjes mee, maar het is goed te horen dat haar stem erg basic klinkt evenals op debuut Lupine Essence .

Tussen de harde nummers door vinden we nog enkele folk muziekstukken die best aardig zijn, maar niet zodanig om helemaal geweldig te noemen. Dan hoor ik toch liever een weergaloze song als A Menhir's Clay of het prachtige Enticing Slumber (wat een mooie lead gitaar partijen). Want de riffs zijn weer ontzettend goed. De gitaarpartijen zijn echt van wereldkwaliteit en door de nodige solo's weet zanger/gitarist Arkadius Antonik zich weer te bewijzen. Ook de toetseniste weet op de juiste momenten op de juiste toetsen te drukken. De zang is duidelijk verandert sinds het debuut. Niet alleen klinkt het lager, maar ook een stuk extremer dan het ietwat simpele gerochel op Lupine Essence. Nog steeds is Arkadius geen bijster goede zanger , maar het ligt op zich allemaal erg lekker in het gehoor.

Suidakra weet me absoluut te overtuigen met deze uitstekende cd. Een gewoon goede plaat die lichtelijk word verpest door de magere productie. Kun je daar doorheen kijken dan ontdek je boeiende stukken muziek en met name de prachtige riffs vallen op. Tekstueel zat Suidakra nog meer in de Satanische hoek, maar ook hier zijn de middeleeuwse Celtische invloeden al aanwezig.
De cd is onlangs opnieuw uitgebracht op een ander label, dus waarschijnlijk weer volop verkrijgbaar. Dus wil je Suidakra is horen op een wat primitievere manier en meer in de black metal sferen dan is Auld Lang Syne wellicht een goede keus om je platenverzameling mee aan te vullen. Het is absoluut minder goed dan de latere cd's en de band heeft in de afgelopen jaren veel progressie gemaakt (wat natuurlijk de bedoeling is) maar dat maakt eigenlijk niets uit. Dit is gewoon een heel degelijk album.

Tracklist
1. Auld Lang Syne
2. Hall of Tales