• Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69

Helheim - Heiðenðomr Ok Motgangr
Jaar van release: 2011
Label: Dark Essence Records
Helheim - Heiðenðomr Ok Motgangr
Het heeft een paar maanden langer geduurd dan gepland, maar sinds begin april ligt het nieuwe album van de progressieve viking/black metal band Helheim dan toch in de winkels. In mijn recensie van het vorige album Kaoskult gaf ik al aan dat dit nieuwe album wel eens voor de definitieve doorbraak van Helheim zou kunnen zorgen. Qua kwaliteit doet de band met zijn spannende, innovatieve composities namelijk niet veel onder voor een soortgelijke band als Enslaved, hoewel de nummers van Helheim minder in psychedelica ondergedompeld zijn dan bij Enslaved het geval is.

Heiðenðomr Ok Motgangr is in ieder geval een album dat de jarenlange muzikale ervaring van de band goed laat horen. De composities zijn volwassen, intrigerend en rijk aan details. Alleen al de ruim zeven minuten durende, afwisselende opener Viten Og Mot (Sindighet) – met fraai aanvullend trompetgeschal - spreekt wat dat betreft boekdelen. Het hierop volgende Dualitet Og Ulver is een heerlijk bulderend en krachtig nummer, dat wordt opgesierd door een lekker progressieve, speelse solo. Op Heiðenðomr Ok Motgangr bevat vrijwel ieder nummer zulk fraai, zweverig soleerwerk. Bovendien heeft producer Bjørnar Nilsen het album van een helder en vol totaalgeluid voorzien, waardoor alle details goed tot hun recht komen.

Het is knap hoe Helheim er op dit album in slaagt om tegelijkertijd afwisselend te werk te gaan, maar het album toch als één geheel te laten klinken. Zo loopt het opzwepende Viten Og Mot (Arvåkenhet) naadloos over in het dromerig beginnende, melancholische Element. Het hierop volgende Nauðr klinkt daarentegen weer fel en duister en grijpt terug op een wat rauwere blackmetalsound. Het enige kleine kritiekpuntje is de nogal vlakke cleane zang die af en toe opduikt, maar dat is verder nauwelijks van invloed op het imposante totaalplaatje. Wat mij betreft stapt Helheim met dit album definitief uit de schaduw van ‘grote broer’ Enslaved. Heiðenðomr Ok Motgangr is een op alle fronten volwassen en ijzersterk album dat meer dan voldoende diepgang heeft om ook op langere termijn te blijven boeien.

1. Viten Og Mot (Sindighet)
2. Dualitet Og Ulver
3. Viten Og Mot (Stolthet)