19-07-2019

Assaulter - Boundless
Jaar van release: 2011
Label: Metal Blade Records
Assaulter - Boundless
Simon Berserker zal slecht geslapen hebben na zijn vertrek bij de Australische band Deströyer 666. Het heeft daarom niet lang geduurd voordat hij zijn nieuwe band oprichtte. Het is alleen wel jammer dat hij zijn nieuwe groep zo’n smakeloze naam mee heeft gegeven. Met bijna dezelfde line-up werd in 2008 het album Salvation Like Destruction opgenomen. Die plaat was voldoende om de aandacht van Metal Blade Records te trekken.

Dat betekent dus dat je wel enige kwaliteit kan verwachten. Voor liefhebbers van black/thrash metal is dat zeker zo. Dit drietal grijpt duidelijk terug op oude werkgevers. De nieuwe drummer bewerkte tot voor kort al de tromvellen bij Razor Of Occam en de invloeden van Duitse bands als Sodom en Destruction zijn groot. Het fijne is dat Assaulter zelden echt leentjebuur speelt.

Boundless is gewoon een prima album. De heren hebben een goed gevoel voor melodie en songwriting en dat hoor je hier duidelijk terug. Nummers als Into Submission, Exalt The Master en Dying Day stralen klasse uit door de gave riffs en sterke soli. Opvallend zijn de oosterse melodieën die soms voorbij komen. Een sterke troefkaart, want daarmee is de muziek soms wat episch getint.

Het is zeker een voordeel dat deze muziek agressief en toch erg toegankelijk is. Een duidelijk minpunt vind ik toch het ruizende geluid. Sommigen zullen het als sfeervol beschouwen en dat is hun goed recht. Ik denk dat de plaat veel dynamischer zou zijn wanneer de mix niet zo vlak was. Ook is het jammer dat een tour er voorlopig nog niet in zit. De patchjassen en kogelriemen hoeven nog niet tevoorschijn gehaald te worden. Veel goede black/thrash metalbands lopen er helaas niet rond, maar Assaulter weet een band als Nokturnal makkelijk te overtreffen. Aanrader!

1. Entrance
2. Outshine
3. Into Submission