18-08-2019

Rhapsody Of Fire - The Cold Embrace Of Fear
Jaar van release: 2010
Daar zijn we dan mooi ingestonken. Iedereen dacht dat Rhapsody Of Fire heeft stilgelegen tijdens hun ruzie met Joey DeMaio en Magic Circle Music, maar volgens mij hebben deze Italianen stiekem hard aan nieuw materiaal gewerkt. Juist op het moment dat ik deze EP aan een serie luisterbeurten onderwerp, komt het nieuws binnen dat over enkele maanden het nieuwe album From Chaos To Eternity verschijnt. Het tweede album in iets meer dan een jaar tijd.

Het duurt dus nog even voordat we het nieuwe album kunnen bespreken, dus jullie moeten het doen met een korte terugblik op een EP die redelijk wat mensen blijkbaar ontgaan is. Ik hoor en lees er tenslotte vrijwel niets over. Ik wist zelfs niet eens van het bestaan af tot het moment dat ik dit album in de schappen zag staan voor een vrij laag bedrag. Ondanks dat het schijfje zeven tracks telt blijkt het dus een EP te zijn. Voor wie straks de The Dark Secret Saga compleet wilt hebben, is deze release essentieel, want The Cold Embrace Of Fear is er het vierde deel van.

Toen ik The Cold Embrace Of Fear voor het eerst hoorde, dacht ik dat het niet meer was dan een sollicitatiebrief was om de muziek te mogen verzorgen voor een grote Hollywoodproductie. De eerste twee acts waarin dit album is opgedeeld, hebben een hoog filmmuziekgehalte. Hoewel gesproken stukken op metalalbums wel vaker voorkomen, is de metal hier nog niet te horen. Tot de uitgenodigde vertellers behoort onder andere Christopher Lee. Het eerste echte metalnummer is Act III The Ancient Fires Of Har-Kuun . Uiteraard typisch in de stijl van Rhapsody Of Fire. Wat kan ik toch genieten van alle bombast en het grootse, majestueuze geluid. Dat het nummer bijna een kwartier duurt, stoort geen seconde. Eigenlijk is het zo goed dat je het niet door hebt.

Van de zeven acts blijken er drie echte songs te zijn. Neve Rosso Sangue is een rustige track. Een mooi liedje in middeleeuwse setting met een prachtige melodie. Het Italiaans past er goed bij. Erian’s Lost Secret borduurt voort op de derde act. Dat is misschien wat goedkoop, maar het openingscouplet is een heerlijke meezinger. Ook de tweede keer. Houd in je achterhoofd dat dit een mini-album is, dan kan The Cold Embrace Of Fear simpelweg niet teleurstellen.

1. Act I The Pass Of Nair-Kaan
2. Act II Dark Mystic Vision
3. Act III The Ancient Fires Of Har-Kuun