17-12-2017

Nanowar Of Steel - Into Gay Pride Ride
Jaar van release: 2010
Label: Eigen beheer
Nanowar Of Steel - Into Gay Pride Ride
Joey DeMaio zal er niet om kunnen lachen, maar dat maakt me eigenlijk weinig uit. Om maar meteen even een quote van Neerlands bekendste nicht aan te halen: ik heb het uitgegierd van het lachen toen ik het artwork zag. Uiteraard is dit pure heiligschennis, maar ik heb wel vaker om zaken gelachen waarvoor ik ooit nog in de hel zal belanden. Het in 2005 uitgebrachte Other Bands Play, Nanowar Gay van deze Italiaanse gaylords wist me ook al op de lachspieren te werken.

Om de landgenoten van Rhapsody Of Fire (zij bleken niet de rechten van de naam Rhapsody in handen te hebben) te sarren, hebben de heren van Nanowar ervoor gekozen om ‘Of Steel’ aan hun naam toe te voegen. Verder zijn er geen wijzigingen. Wederom handelen de teksten over stoere driewielers, homoseksualiteit, happy meals en jedi’s. Wat dat betreft is de verrassing er wel een beetje af, maar het wordt wel gebracht met een goed gevoel voor muzikaliteit.

De lijfsong Nanowar is sterk ingespeeld en bevat aanstekelijke teksten. Live zal deze het dan ook erg goed doen. Zeer grappig zijn bijvoorbeeld ”The Nanowar’s Prayer” (gebaseerd op Manowar’s The Warrior’s Prayer) en Blood Of The Queens (een combinatie van Blood Of The Kings en Battle Hymn). De boel wordt opgeleukt doordat er regelmatig delen van popsongs in de nummers en grappige geluidseffecten zijn verwerkt, maar helaas slaat Nanowar de plank soms ook vreselijk mis. RAP-sody bijvoorbeeld, is een tergend nummer in de stijl van de populaire rapper Shaggy. Sommige andere songs zijn in het Italiaans en verliezen daarmee elke humoristische waarde buiten Italië.

Hoe leuk sommige parodieën ook zijn, uiteindelijk zet ik zelf liever de originele songs op. Daarmee zet ik direct een vraagteken bij de houdbaarheid van deze cd. De songs groeien niet, omdat je ze vaak al kent. Voor een keertje is het wel leuk, maar verder is Into Gay Pride Ride eigenlijk niets anders dan kastvulling. En dan is het lachen je wel vergaan.

1. Metropolis Part3 - The Legacy
2. Nanowar
3. Stormlord of Power