Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Jaar van release: 2010
Label: Universal Music
Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reikhalzend heb ik uitgekeken naar de nieuwe Volbeat. De eerste drie platen keren nog altijd regelmatig terug in de cd-speler van mijn auto en ik ben blij te vermelden dat nummer vier ook een ereplaatsje in mijn dashboardkastje kan krijgen. Want Beyond Hell / Above Heaven klinkt vooral heel erg als… Volbeat. En toch ook weer niet. Wat we bij deze plaat voornamelijk voorgeschoteld krijgen is variatie. Het inmiddels overbekende Volbeatgeluid is alom aanwezig maar er wordt meer muzikaal risico genomen dan op Guitar Gangsters & Cadillac Blood het geval was.

De plaat opent met een typerend Volbeat-nummer in de vorm van The Mirror and the Ripper. Dit nummer is uptempo, met stuiterende zang zoals we dat kennen van Michael Poulsen en een lekker meezingrefreintje, waarmee de toon meteen gezet is: Het gaat hier om Volbeat, mensen! Heaven Nor Hell is een erg poppy nummer, dat doet denken aan Green Day ten tijde van Dookie. De mondharmonica is leuk gedaan en geeft het geheel een beetje een bluessfeertje. Fallen is de eerste single en daarmee ook meteen het meest commerciële nummer van de plaat. Het heeft een irritant meezingbaar refrein en is juist daarom uitermate geschikt als single. Zeker niet mijn favoriete track, omdat het al snel in je hoofd blijft hangen.

Op Rock The Rebel / Metal The Devil stond al een bewerking van Johnny Cash’ Folsom Prison Blues in de vorm van Sad Man's Tongue en die truc halen ze nu weer uit. Het begin van 7 Shots klinkt namelijk precies zoals (Ghost) Riders In The Sky geschreven door Stan Jones, maar bekend geworden door Johnny Cash. Heerlijk countryachtig met zeer scherpe randjes, door gastzanger Mille Petrozza van Kreator en gitaarwerk van Michael Denner (Mercyful Fate).

A New Day heeft een uitermate catchy gitaartje, wat resulteert in een aangenaam poprocknummer waar het Volbeat-sausje op een prettige manier vanaf druipt. Eén van de hoogtepunten van deze plaat is 16 Dollars. Dit heerlijke, uptempo rockabilly nummer belicht een kant van Volbeat die ik sinds hun debuut niet echt meer heb gehoord. Stilzitten is hierbij onmogelijk. Magic Zone is op zich een aardig nummer maar heeft een erg vervelend en commercieel refreintje dat een beetje zeikerig overkomt. Niet echt een nummer dat positief blijft hangen.

En dan wordt het even slikken voor de gemiddelde Volbeatfan. Al bij de eerste noten van Evelyn blijkt dat dit nummer niet zo lieflijk is als de titel doet vermoeden. Barney Greenway van Napalm Death verzorgt hier namelijk de vocalen, en dit is zonder twijfel het ruigste Volbeat-nummer ooit. De stemmen passen goed bij elkaar en is zeker een hoogtepunt, alleen zou het nog beter zijn geweest als Poulsen en Greenway ook tegelijk zouden zingen in plaats van alleen om en om. Ik ben erg benieuwd of dit nummer ook live gespeeld gaat worden. Michael Poulsen kan tenslotte prima grunten, getuige zijn verleden in de death metalband Dominus.

Op zowel Being 1 als Thanks komt er ineens een hooligan voetbalkoortje om de hoek kijken, wat ik zonde vind, want de koortjes van de band zelf zijn al krachtig genoeg, en op deze manier komt het erg populair over. Op Being 1 is dit wat erger, maar Thanks heeft daarentegen een eigenaardige tekst waarin Poulsen al zijn fans bedankt. Bovendien is het refreintje ‘Sing it out loud, sing it out proud’ wat we uiteraard al kennen (ook in hooligankoor) van Dropkick Murphys. Verder is dit nummer wel een prima afsluiter.

Volbeat zal nooit meer klinken zoals op de eerste plaat, en dat is ook wel goed. De band groeit en wordt volwassen. Ze hebben op Beyond Hell / Above Heaven in ieder geval niet voor de makkelijkste weg gekozen. Er staan natuurlijk wel wat commerciële deuntjes op, maar het risico dat bij sommige nummers wordt genomen is erg aangenaam. De vierde van Volbeat is zeker geslaagd en minstens net zo goed als de vorige drie. Zoals altijd zullen er mensen zijn die ‘m haten en mensen die ‘m heerlijk vinden. Ik hoor bij de laatste groep. De limited deluxe edition heeft een dvd met een registratie van het optreden dat ze op 24 februari 2010 in 013 gaven, dus zeker de moeite waard!

1. The Mirror And The Ripper
2. Heaven Nor Hell
3. Who They Are
4. Fallen
5. A Better Believer
6. 7 Shots
7. A New Day
8. 16 Dollars
9. A Warrior's Call
10. Magic Zone
11. Evelyn
12. Being 1
13. Thanks

Reviewer: Tatzel
Toegevoegd: 26 augustus 2010

Meer Volbeat:

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Yara op 26-08-2010 om 14:06u

Kijk dat noem ik nou eens een goede recensie! Ik hoorde in de wandelgangen al dat het album een beetje ging tegenvallen en was daarom een beetje teleurgesteld. Maar deze review geeft de ups én downs van de cd en ik ben weer een stuk enthousiaster om hem aan te schaffen.

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Deneth op 26-08-2010 om 14:30u

Goeie, heldere review! Mijn cijfer is dan ook gebaseerd op de review, en mijn hoge verwachtingen van de plaat zelf! Want ja, het gewone volk moet nog eventjes wachten voordat hij binnen is, maar mijn pre-order staat al een paar weken, haha!

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Henk2 op 28-08-2010 om 15:13u
Score: 67 / 100

Volgens mij is de recensent zelf een behoorlijke fan, dus of dit nou nog een echt objectieve review is valt te betwijfelen.

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Damien op 28-08-2010 om 19:20u

Of je nu fan bent of niet, ik hoorde vandaag een Medley van het nieuwe album en als je het mij vraagt is dit het beste werk tot nu toe ;)

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Deneth op 04-09-2010 om 18:44u

Nou, die medley belooft inderdaad veel goeds!

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Bastiaan op 06-09-2010 om 13:52u
Score: 65 / 100

Allemaal leuk en aardig, maar de verrassing is er voor mij af. Bovendien hoor ik Volbeat veel liever mokershard knallen zoals op de eerste twee platen. Het blijft een leuk schijfje met aangename muziek, maar in verhouding tot het vorige werk vind ik dit niet gaver. Maar mooi dat de band zich ontwikkeld. Ik haak af, maar wens ze alle succes toe.

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van sietse Grind op 07-09-2010 om 18:18u

te gekke cd!!!!! net als de andere 3 !! PUUR VOLBEAT!!!!

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Matthijs op 08-09-2010 om 21:44u

Heel tof album. Hoewel ik deze plaat, net als zijn voorganger, stukken minder vind dan de eerste twee, hebben ze het toch weer mooi voor elkaar gekregen. Een stukkie steviger dan Guitar Gangsters, en met alle eerlijkheid zijn die radiovriendelijke nummers hierop ook zeer goed te pruimen. Als ik één band groot succes wens, dan is het Volbeat wel.

Topplaat.

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Mr.T op 09-09-2010 om 17:14u
Score: 50 / 100

Ik ken Volbeat al jaren, heb ze mogen zien hier in een kleine kroeg; Little Devil. Daarna hebben we ze nog gezien in kleine zaal 013 en Little Devil nogmaals. Het was anders, het had een eigen geluid, metal meets Johnny Cash. Maar deze cd, jammer, commerciële nummers, poppy nummers. Van alle cd's die ze hebben uitgebracht, vind ik dit de "zwakste". Verkooptechnisch gezien zal deze 't goed doen, jammer. Op naar de volgende!

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven
Reactie van Deneth op 10-09-2010 om 14:31u

Oneens met degene boven mij. Ik heb het album net voor de eerste keer beluisterd, en ik zeggen: voor mij doen ze het gewoon wéér. Dit is Volbeat, dit rockt, dit swingt. Misschien niet heel vernieuwend, maar dat is niet erg, dit is Volbeat zoals Volbeat hoort te zijn.

Ik heb ze ook in de kleine zaal van 013 gezien, en ja, toen klonk het vernieuwender, toen was deze hele 'sound' nog nieuw, dus ik kan begrijpen dat, als je daaraan je terugdenkt, je dit niet meer zo verassend vindt. Maar een stap richting commercie vind ik het zeker niet, absoluut niet, Volbeat is op deze plaat absoluut z'n smoel niet kwijt geraakt als je 't mij vraagt. Door de blijven doen wat ze deden bevestigen ze die smoel alleen maar meer, wat mij betreft.

Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven