16-07-2019

Severe Torture - Slaughtered
Jaar van release: 2010
Label: Season of Mist
Severe Torture - Slaughtered
Dames en heren, driewerf hoera voor Severe Torture! Na het redelijk tegenvallende en vooral tamme Sworn Vengeance had ik gegronde redenen om te vrezen dat de brute band uiteindelijk ook een knieval voor progressie boven agressie had gemaakt. Groot is de verrassing nu Severe Torture met het nieuwe wapenfeit Slaughtered kei- en keihard terugbeukt. Natuurlijk deden de geruchten dat de band terug ging grijpen naar de eerdere albums al een tijdje de ronde, maar van geruchten kun je geen taart bakken, niet eens een cakeje. Eerst zelf horen dus!

De bevindingen zijn louter positief, Slaughtered knalt aan alle kanten de pijp uit. Het zijn weer heerlijk agressieve nummers met snoeiharde beukstukken, grimmige grunts en Riffs à Grande Vitesse. Echter zou de bewering dat de band weer de muziek van tien jaar geleden maakt Slaughtered geen recht doen. Nuancering is hier vereist, want Slaughtered gaat veel verder dan Feasting On Blood en Misanthropic Carnage. Het nieuwe album leunt weliswaar wel weer op grotendeels hetzelfde tempo, artwork en ontoegankelijke, woeste en destructieve noten, echter valt er niet te ontkennen dat de nieuwe nummers ook echt 'nieuw' klinken. Op Slaughtered combineert Severe Torture het beste uit het verleden en het heden, want de productie is vele malen beter, de opbouw van de nummers interessanter, de sound iets helderder en de inhoud van de muziek diverser, nu er zelfs sprake is van enige epische stukken. Bruut is anno 2010 niet noodzakelijk monotoon en een nummer als Inferior Divinity is daar het perfecte voorbeeld van, want daarin komen alle Severe-draden bijeen voor een ultieme explosie. Agressie en progressie gaan nu volledig hand en hand en zitten elkaar op Slaughtered nergens in de weg.

Jo ho ho en een fles met rum!

1. Grave Condition
2. Unholy Misconception