• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Virgin Snatch - Act Of Grace
Jaar van release: 2008
Label: Mystic Production
Virgin Snatch - Act Of Grace
Virgin Snatch is zonder twijfel de meest belachelijke bandnaam die ik de laatste tijd gehoord heb. Het ligt wel een beetje in de lijn met andere Poolse thrash metalbands als Acid Drinkers en Whorehouse. Virgin Snatch is alweer aan hun vierde album toe. Al is dat was lastig te verkondingen , want Act Of Grace verscheen officieel al in november van 2008.

Blijkbaar is het album pas onlangs buiten Polen uitgebracht. Grappig is dat de Poolse media al ruim een jaar geleden werkelijk lyrisch waren over deze band. Zo kopte de Poolse Metal Hammer dat Act Of Grace ‘’intrigerend’’ is. Teraz Rock meldde dat Virgin Snatch op hetzelfde niveau staat als Behemoth en Vader; ready for export. Nou, (vaderlands)liefde maakt blind, zal ik maar zeggen. Niet dat Act Of Grace zo’n slecht album is geworden, want het luistert aardig weg. Het probleem is echter dat er weinig memorabele songs op te vinden zijn.

De band haalt Testament aan als grootste invloed. Daar ben ik het zeker mee eens, maar er moet bij gezegd worden dat een band als Vader eveneens van belang is geweest. Zodoende is het makkelijk vast te stellen dat Virgin Snatch moderne thrash metal speelt, die neigt naar technische death metal.

Terug naar de songs die ik zojuist weinig memorabel heb genoemd. Er zijn op Act Of Grace genoeg leuke riffs te horen; het soleerwerk is zelfs heel behoorlijk te noemen, maar toch is het grote deel erg voorspelbaar. De tempowisselingen, de afwisseling tussen grunts en clean vocals hebben we al honderden keren gehoord en klinken daarbij weinig bijzonder. Through Fight We Grow en Don’t Get Left Behind zijn kleine lichtpuntjes, maar zorgen er niet voor dat Act Of Grace een genietbaar album is geworden.

De afsluiter It’s Time verdient een speciale vermelding, want deze is geschreven naar aanleiding van het tragische overlijden van Decapitated drummer Witold "Vitek" Kieltyka. Zo krijgen we op het eind zowaar een semiballad voorgeschoteld. Wie een kraker als Megadeth’s In My Darkest Hour verwacht, zal bedrogen uitkomen. Natuurlijk is het goed bedoeld, maar juist hier hoor je duidelijk dat Virgin Snatch niet de belofte is waar sommigen over prediken, want de songwriting staat op een middelmatig niveau en de teksten kun je rustig slecht noemen. Na meerdere luisterbeurten durf ik rustig te zeggen dat het representatief staat voor het grootste deel van de plaat. Veel meer dan de binnenlandse successen zit er voor Virgin Snatch niet in.

1. Act Of Grace
2. Horn Of Plenty
3. Slap In The Face