23-08-2019

Korpiklaani - Karkelo
Jaar van release: 2009
Korpiklaani - Karkelo
Het Finse Korpiklaani heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de toonaangevende bands binnen het folk metalgenre, niet in de minste plaats door de niet aflatende productiviteit en werklust van de band. Deze vrolijke feestvarkens zijn met enige regelmaat op de podia te vinden, maar dat weerhoudt de band er niet van om met de regelmaat van de klok nieuwe albums uit te brengen. Ieder jaar één, om precies te zijn. Althans, zo gaat het al sinds 2005. Hoewel het in 2008 verschenen Korven Kuningas enigszins teleurstelde en terecht wisselend werd ontvangen, lijkt dat de productiviteit van de band niet te remmen.

Karkelo is dus alweer het zesde album van deze band en eerlijk gezegd is er door de jaren heen weinig veranderd. Waar soortgelijke bands na verloop van tijd evolueerden naar een dreigender en meer ‘volwassen’ geluid (te denken valt aan bands als Finntroll en Moonsorrow), houdt Korpiklaani stug vast aan simpele, toegankelijke en vaak doeltreffende rampestampers. Het nieuwe mag er dan wel af zijn, maar vooral live blijkt die formule toch altijd weer prima te werken. Eerlijk is eerlijk: ook Karkelo is een vermakelijk schijfje geworden, maar tegelijkertijd ook niet méér dan dat.

Met de single Vodka opent de band al in ieder geval uitstekend. Het is een typische Korpiklaani-hit met simpele meezingteksten, aanstekelijke melodielijnen en een opzwepend polka-ritme. Zoals ook op de eerdere albums, komt deze band ook op Karkelo het beste uit de verf in snelle, vrolijke nummers. Bij de wat meer melancholische, slepende nummers (zoals Uniaika) kakt de boel een beetje in, zeker als dat nummer direct na het geweldige Juodaan Viinaa (een cover blijkbaar, maar wel een heel geslaagde) wordt geplaatst.

Al met al zet Korpiklaani weer een stapje voorwaarts na het ietwat langdradige Korven Kuningas. Karkelo verveelt eigenlijk geen moment, maar daar staat tegenover dat het album ook geen moment écht beklijft. En dat was met de eerdere albums toch écht anders. Voor de liefhebbers dus.

1. Vodka
2. Erämaan Ärjyt
3. Isku Pitkästä Ilosta