20-08-2019

On The Rise - Dream Zone
Jaar van release: 2009
Label: Frontiers Records
On The Rise - Dream Zone
On The Rise is een soloproject van de sympathieke Noor Terje Eide. Terje begon zijn muzikale carriere rond zijn 17e jaar toen hij in lokale bandjes begon the spelen; de eerste was een band met de bekende naam Heaven And Hell. Maar in 1986 won hij een Noorse rock competitie met de band The Heat, en dat zette hem op de muzikale Noorse kaart. Niet dat hij doorbrak met deze band maar sindsdien had hij veel werk in het begeleiden van en musiceren met bekende Noorse artiesten. In 2000 maakte hij zijn eerste On The Rise demo en werd meteen getekend door Frontiers.

Het eerste album verscheen in 2003 en Frontiers is altijd in hem blijven geloven. Toentertijd werd al vol lof geschreven over hem en de vergelijkingen met werk van Toto, Steve Lukather en Boston waren niet van de lucht. Dat album stond inderdaad bol van de muzikale verwijzingen naar de (terecht gesignaleerde) invloeden op Terje's composities. Dat is 6 jaar later wat minder; qua stijl zitten de invloeden er nog steeds maar een stuk minder als op zijn debuutalbum. Songs met een soms scherp randje, soms gevoelig maar altijd voorzien van aanstekelijke melodieën. Ook als gitarist is Terje zeer verdienstelijk, al zouden wellicht de solo's wat avontuurlijker mogen; ik heb de indruk dat hij een beetje op safe speelt.

Zeker geen straf om dit album te beluisteren. Terje Eide is er in geslaagd om zijn eigen stempel er op te drukken waardoor het een heel lekker AOR album is geworden waar liefhebbers van melodieuze, rustigere rock zeker van zullen kunnen genieten. Check zijn MySpace pagina voor een eerste muzikale impressie.

1. Lifeline
2. Lost Your Track
3. Dream Zone