17-08-2019

Ravage - The End Of Tomorrow
Jaar van release: 2009
Label: Metal Blade Records
Ravage - The End Of Tomorrow
Ravage is een relatieve nieuwkomer in metalland. In 2005 brachten ze via Karthago Records hun debuutalbum Spectral Rider uit en dat betekent dus dat we niet te maken met het eveneens uit de Verenigde Staten afkomstige Ravage dat in een ver verleden met Wrecking Ball op de proppen kwam. Deze LP heb ik al een tijdje in mijn collectie en het scheelde niet veel of ik had deze plaat voor deze review eveneens aan een serie luisterbeurten onderworpen. Daarvoor kwam de gemiddelde leeftijd van 24 jaar van de bandleden toch wat vreemd op me over.

Niet dat het verder iets uitmaakt. Deze Ravage maakt eveneens goede heavy metal, al heeft het wel een aantal luisterbeurten nodig. Niet elk nummer luistert even makkelijk weg en uitstekende songs worden afgewisseld met enkele nietszeggende. Gelukkig hebben de eerste de overhand. Sterker nog: The Shredder en The End Of Tomorrow behoren tot de beste heavy metalsongs die ik de laatste maanden gehoord heb. Frontman Al Ravage laat vocaal af en toe een steekje vallen (vooral de hogere regionen weet hij moeilijk te bereiken), maar dat wordt meer dan voldoende gecompenseerd met wat Eli Joe en Nick Izzo met hun snaren doen. Het tweetal werkt al acht jaar samen, wat goed te horen is.

Volgens de promosheet zou het moeten gaan om een kruising tussen thrash metal (Testament en Kreator) en Europese Heavy metal, maar ik zou eerder zeggen dat het geluid tussen Grave Digger, Iron maiden en vooral Helstar ligt. Thrashinvloeden zijn er niet of nauwelijks. (Lekker) ouderwetse muziek, maar dan wel met een goed geluid. Afgaande op het oudere materiaal gaat Ravage er duidelijk op vooruit. Ik kijk nu al uit naar nieuw materiaal, want een band als deze heeft absoluut potentie en als er dan ook een mooi stukje kunst van Ed Repka als artwork te bewonderen is, heb ik helemaal niets meer te klagen.

1. The Halls of Madness
2. Reign Fall
3. Freedom Fighter