Dan moesten er muzikanten worden gezocht, en dat zijn uiteindelijk geen misselijke namen geworden; zo nemen o.a. Gary Wehrkamp (Shadow Gallery), James Labrie (Dream Theater), Michael Sadler (Saga) en Norlander's echtgenote Lana Lane deel aan dit project. De uitkomst van deze samenwerking is een album met schitterende progressieve rock vol emotie en vuurwerk. De keyboards zijn een redelijk dominante muur in dit project, maar ook nemen de gitaarpartijen een belangrijke en lekker stuwende rol voor haar rekening.
De vocale partijen dan. Hier is goed gecast, de stemmen van Sadler en Labrie krijgen goede ondersteuning van de melodieuze en zoet klinkende Lana Lane, die zich gezamelijk goed door de songs heen kunnen profileren met de personages van Anderson's boek. Persoonlijk had ik liever wat meer de ondergewaardeerde John Payne (geweldige stem heeft die man!) gehoord dan James Labrie, die ietwat geforceerd overkomt. Wat mij betreft het enige minuscule minpuntje van het album.
Verder wordt de progrockfan hier super verwend met een spannend luisteralbum van ruim 71 minuten vol dramatiek, science fiction maar vooral geweldige muzikale prestaties. Ik wist dat Norlander een geweldig componist en arrangeur was, maar hij laat hier, samen met zijn medemuzikanten zien, hoe mooi en afwisselend muziek kan zijn. Ik heb nog niet mogen ervaren hoe het is om het boek te lezen en dan dit (overigens prima geproduceerde) album te luisteren, maar wat ik heb gehoord vanuit de USA is dat een aparte ervaring gebleken. Wat mij betreft mag er meer komen uit de samenwerking tussen Anderson, Progrock en Norlander; het zou zonde zijn om het te laten bij deze ene pennenvrucht annex muzikaal hoogstandje.
Tracklist:
1. Ishalem
2. The Call of the Sea
3. I Am the Point
4. Letters in a Bottle
5. Halfway
6. Anchored
7. Here Be Monsters
8. The Sinking of the Luminara
9. The Winds of War
10. Swept Away
11. Beyond the Horizon
12. Merciful Tides
13. The Edge of the World