• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Konkhra - Nothing Is Sacred
Jaar van release: 2009
Label: Chopshop Records
Konkhra - Nothing Is Sacred
Dit jaar is het party in kamp Konkhra, want de Deense band blaast twintig kaarsjes van de taart. Uiteraard passeren dergelijke gelegenheden doorgaans niet onopgemerkt en dus pakt ook Konkhra uit: Een nieuwe full-length, uiteraard mét bonusmateriaal. Voor de snelle Jelles ligt er een dubbel-cd klaar. Niet alleen krijgen zij de nieuwe cd Nothing Is Sacred, maar ook een extra cd met de remasterde versies van de eerste twee demo's, en een bijbehorend art-boekje.

Oh well, de extra’s zijn doorgaans leuke bijzaak, in een gunstig geval een lekkere saus over het hoofdgerecht. Het hoofdgerecht is nog altijd Nothing Is Sacred, een cd die Konkhra wat mij betreft evengoed niet had hoeven uitbrengen. Hoewel de band inmiddels tot de death metalveteranen gerekend kan worden, hebben de cd's nooit het hoofd boven de acceptabele middenmoot uit kunnen steken. Nothing Is Sacred sluit daar op vertrouwde wijze bij aan, jubileumplaat of niet...

De intenties zijn alleraardigst en ook het thema van de nieuwe plaat mag, zeker in deze tijden, worden gehoord. De maatschappij, politiek (vooral vriendje Bush), religie... alle belemmeringen van de ruimdenkende, ongedwongen wijsgeer krijgen een flinke veeg uit de pan en niet te missen kritiek, op de manier waarop Konkhra het al jááren doet. Naar de haaien met de poespas, de technische metalrevolutie en progressieve interferenties. Konkhra houdt de deathmetal vooral basic, lichtelijk thrashy en herkenbaar, niet in de laatste plaats dankzij de prominent aanwezige strot van Anders Lundemark, die maar tussen grunten en schreeuwen in blijft schommelen.

Het voornaamste probleem van een band als Konkhra is het gebrek aan uitdaging en de overweldigende power. De agressie die het tekstuele concept van een cd als Nothing Is Sacred zou moeten ondersteunen is weliswaar aanwezig, maar wordt niet doorgedrukt, waardoor de cd niet imponeert. De continuïteit van de nummers biedt weinig hoogtepunten of afwisseling (hoewel op het nummer The Promise Of Antagonism nog wel voor een vrouwelijke stembijdrage is gezorgd) en naast de vele mokerreleases van vandaag piest een album als Nothing Is Sacred toch wel een beetje naast de pot.

1. Prelude To Perversion
2. Hail To The King
3. Religion Is A Whore