• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Helel - A Sigil Burnt Deep Into The Flesh
Jaar van release: 2009
Label: Debemur Morti Productions

De combinatie Frankrijk en black metal levert met enige regelmaat spetterende successen op, maar ook met afgeleide vormen als industrial black metal kan men in dit land uitstekend uit de voeten. Het was alweer een jaar of twee geleden dat ik voor het laatst een industrial black metalalbum uit dit land hoorde, dat van een uitzonderlijk niveau was. Tijd voor de volgende dus. Net als toen komt de verrassing uit een onverwachte hoek, namelijk van een nieuwe band, Helel. Hun debuut is de een half uur durende EP A Sigil Burnt Deep Into The Flesh.

Vrij snel na het starten van de cd, bekruipt je het gevoel dat deze muziek ook uitstekend vol te houden zou zijn, was het een volledig album geweest. Helel doet namelijk precies wat je van een industrial black metalband verwacht, namelijk openen met een sfeerzetter en vervolgens keihard knallen. Rauwe, Franstalige vocals worden aan alle kanten voorbij geraasd door een tsunami van drumcomputergeweld. Bizarre gitaarriedels, harde maar melodieuze stukken en elektronisch aandoende samples maken het plaatjes bijzonder compleet.

Na een paar minuten agressief knallen, laat Helel horen dat A Sigil Burnt Deep Into The Flesh niet alleen maar dat is. Bij industrial black metal verwacht je natuurlijk ook een flinke lading mysterie en dat komt ruim aan bod in het titelnummer en het overige werk. Creepy exotische deuntjes, episch aandoend synthesizergeluid en klassieke zang begeleid met blaasinstrumenten piepen af en toe door al het geweld heen, maar komen slechts zelden op de voorgrond terecht, dankzij de dominerende zang. Ondanks deze afwisselende stukjes, is A Sigil Burnt Deep Into The Flesh een spiraal van gedoseerd geweld, die pas met het slotnummer definitief stopt.

Hoogtepunten zijn dan ook die momenten waarop de band even alle remmen los gooit en hard en dwingend opbouwt naar een krachtexplosie en deze na enkele momenten razen, heerlijk uit laat lopen in een melodieus en mysterieus einde. Het omgekeerd is echter ook mogelijk, in een nummer als This Is Hel(e)l, dat in feite één groot razend hoogtepunt is, afgewisseld met korte, bizarre intermezzo’s. Als je nu denkt dat je het allemaal wel gehoord hebt, dan maak je een grondige inschattingsfout. In het slotstuk gaan alle remmen nog meerdere keren los en met zoveel snelheid en agressie dat het ronduit genieten is. Kom maar op het die full length!

1. Mass Destruction / Mass Alienation
2. A Sigil Burnt Deep Into The Flesh
3. This Is Hel(e)l