16-09-2019

Malefice - Dawn Of Reprisal
Jaar van release: 2009
Label: Metal Blade Records
Malefice - Dawn Of Reprisal
Er lijkt geen eind te komen aan de vloedgolf van nieuwe moderne metalbands. Met name metalcore en (melodieuze) death metal doet het blijkbaar goed onder de (metal)jeugd van tegenwoordig. In navolging van populaire moderne bands als Lamb Of God, As I Lay Dying en DevilDriver is er dan Malefice uit Engeland.

In feite doet Malefice niks nieuws. En ook al wil Metal Blade ons anders doen geloven, deze band staat behoorlijk in de schaduw van bovengenoemde bands. Met een combinatie van death metal met metalcore en thrash metal doet de band op Dawn Of Reprisal hun best om bruut te klinken. In die opzet slagen ze, maar helaas lukt het niet om net zo creatief te zijn als op hun debuut. En dat is jammer, want op Entities liet de band horen wel degelijk in staat te zijn kwalitatief goede, soms zelfs progressieve, muziek af te leveren.

Het betekent niet dat de nieuwe muziek van Malefice heel slecht is, maar teleurstellend is het wel. De afwisseling is namelijk ver te zoeken. Het geheel dendert op middelmatige wijze door en dat zorgt er voor dat ik moeite moet doen om de cd in zijn geheel beluisteren. Natuurlijk heb ik ook positieve punten want, eerlijk is eerlijk, af en toe vliegen er gitaarsolo’s voorbij om van te smullen. De productie is top, en ook mijn complimenten voor het schitterende artwork. Wil je Dawn Of Reprisal zelf beoordelen, dan moet je het MySpace-account van de band bezoeken. Daar kun je naar de plaat in zijn geheel luisteren.

1. The Midas Effect
2. Abandon Hope
3. An Architect Of Your Demise