Deadly Sins - Selling Our Weaknesses
Jaar van release: 2008
Label: People Like You Records
Deadly Sins - Selling Our Weaknesses
Bij de naam Deadly Sins denk je normaliter toch aan een black/death band. De waarheid blijkt echter weer eens anders te zijn, want Deadly Sins is namelijk een punkrockband. Velen zijn wel bekend met de Seven Deadly Sins. Is het niet door de film Seven, dan is het wel vanuit de geschiedenisboekjes of de kerk. Het zijn deze zeven zonden die ieder aan de basis liggen van vele andere zonden. Ze zijn ergens in de zesde eeuw opgesteld door de Katholieke Kerk. Laten we eens even zien of we de zeven zonden op de band Deadly Sins en hun debuutalbum Selling Our Weaknesses kunnen loslaten (In willekeurige volgorde).

Avaritia – Hebzucht; naar macht, geld, rijkdom
Deadly Sins komt uit Boston U.S.A. en maakt punkrock die mij doet denken aan een wat toegankelijkere versie van Ducky Boys en Dropkick Murphys (maar dan wel zonder doedelzak en andere folkinstrumentaria). Deadly Sins wint dus niet de originaliteitsprijs, maar toch weet de band een eigen geluid neer te zetten met haar gedegen punkrock en afwisselende vocalen. De oprichting van een punkrockband is natuurlijk altijd een zonde, want wederom kiezen een aantal lieden voor het leven van de 'Sex, Drugs & Rock 'n' Roll'. Ookal zeggen veel bands dat het onzin is, diep in hun hart hopen ze natuurlijk op een doorbraak, fame, booze, girls en money. Heel menselijk en je moet natuurlijk een doel hebben. Aan deze zonde wordt dus voldaan.

Luxuria - Lust
Deadly Sins valt met name op vanwege zangeres Stephanie Dougherty, de blikvanger van de band. Goede vrouwelijke zangpartijen in de punkrock zijn redelijk schaars, maar het keelgeluid van deze bevallige en getekende dame bevalt me erg goed. Ze is geen onbekende, want ze heeft al diverse gastrolletjes bij andere bands vervuld (o.a. bij Dropkick Murphys). Ook gitarist Billy Brown voorziet dit album van zijn vocalen, hij is in the lead op de nummers Ashes en Street Lamp en zorgt voor samenzang op andere nummers. Ik denk dat de zangeres toch door velen als een lustobject gezien zal worden. Met name daar op dit moment zelfs zwaar getekende rockchicks in bladen zoals Playboy en dergelijke verschijnen. Aan deze zonde wordt dus voldaan.

Invidia – Jaloezie; afgunst, jaloezie, nijd gramschap
De nummers op Selling our Weaknesses zijn van een constant niveau. Een handvol nummers zorgt er echter voor dat dit debuutalbum boven de grijze middenmoot uitkomt. Zo bevatten de nummers Barely Breathing en Open Casket zeer goede melodieën en het nummer Shipwreck weet echt het zeemansgevoel naar boven te halen. Het hoogtepunt is echter het nummer Yard Sale, waar met name de zanglijnen perfect ondersteund worden door scherpte en snelheid. Dit nummer doet met enigzins denken aan een van mijn favoriete Green Day nummers Bab's Uvula Who. Omdat Deadly Sins nummers weet te schrijven die bij conculega’s maar niet uit de pen willen komen, zorgt de band dus voor jaloezie en afgunst. Al denk ik dat ook Deadly Sins wel een voorbeeld heeft waar het jaloers op is. Makkelijk scoren op deze manier, dus ook aan deze zonde wordt voldaan.

Gula - Gulzigheid
Tja, de plaat blijft goed hangen maar het is ook weer niet zo dat ik me als het ware gedwongen voel het album keer op keer te moeten draaien. Overdaad schaadt nu eenmaal. Het is een goed album, maar nog niet de klassieker. Dat hoeft ook niet bij een debuut overigens. Of de band te betrappen is op gulzigheid weet ik niet, maar je zou kunnen zeggen dat ze tevreden waren over het huidige materiaal waarna men uit gulzigheid dit album uitbracht. Als ze minder gulzig waren geweest dan was het debuutalbum wellicht wel die klassieker geworden. Mmm, beetje dubieus maar ook aan deze zonde kan dus worden voldaan.

Acedia - Luiheid
Het heeft heel wat maandjes geduurd alvorens ik dit album een kans heb gegeven. Dit is dus echt een zonde van mijn kant, want dit album is gewoonweg te goed om zolang te laten liggen. Dus aan deze zonde wordt voldaan.

Superbia – Ijdelheid
Dit is de ergste van de zeven zonden en eveneens de eerste: alle andere zonden komen uit superbia voort. Als ik zo naar de bandleden kijk, dan kan ik ze niet betrappen op veel uiterlijk vertoon en ijdelheid. Ze doen wellicht juist eerder alles om maar niet als ijdel over te komen. Hierin kun je ook doorslaan en dat is dan ook als ijdelheid te beschouwen. Nee, dit kan ik toch niet verantwoorden, dus aan deze zonde wordt NIET voldaan.

Ira - Toorn
Een goede reclameslogan zou kunnen zijn dat de toorn over de gemiddelde punkrockliefhebber zal komen als hij/zij dit album niet een kans geeft. U bent dus gewaarschuwd! Echter ook dit kan ik niet verantwoorden dus aan deze zonde wordt ook NIET voldaan.

Kortom, het debuut van Deadly Sins is de moeite waard, maar voldoet niet aan alle zeven zonden. Dat is misschien maar goed ook want dan is de kans groot dat er nog een album van de band zal volgen.

1. Grey Skies Turn
2. Barely Breathing