Antillectual - Testimony
Jaar van release: 2008
Label: Infected Rec, Shield Rec , ea
Antillectual - Testimony
Wie kent er niet het pittoresque plaatsje Beek (gemeente Ubbergen, vlakbij Nijmegen). U weet wel, dat is dat plaatsje dat in 2007 werd verkozen tot het groenste dorp van Nederland en in 2008 meedeed aan de competitie van het groenste dorp van Europa. Het kan ook zijn dat U Beek kent vanwege de punkrockband Antillectual. In ieder geval is Antillectual al lang niet meer zo groen als de woonplaats, want de band bestaat alweer sinds het jaar 2000 en kwam in 2008 met haar laatste album Testimony op de proppen.

Punkrockbandjes, die zijn er al genoeg hoor ik U denken. Wat voegt een band als Antillectual dan nog toe aan het ruime beschikbare aanbod. Wel de punkrock van Antillectual is doordachter dan de middelmoot en de band heeft een zeer eigen smoel en draagt dat ook uit. Kijk alleen maar eens naar de tijd en moeite die in het artwork van het album is gestoken. Chapeau, daar kunnen veel bands nog wat van leren. De band is daarnaast ook zeer uitgesproken als het gaat om politieke en maatschappij kritische kwesties (zie de homepage). De muziek en dat is toch waar het om gaat, is zoals gezegd overwegend melodieus maar kan ook af en toe furieus uit de hoek komen hetgeen het luistergenot zeker ten goede komt. De nummers blijven niet direct hangen, maar komen het beste tot zijn recht na meerdere luisterbeurten.

Het zijn al deze aspecten waardoor Antillectual mij enorm doet denken aan een band als Propagandhi (ten tijde van het album Potemkin City Limits) en dat is toch een groot compliment. De leerling weet echter de meester nog niet te overtreffen. Maar Antillectual laat onder andere met de nummers Testimony (vanwege zijn diversiteit) en het snelle The Dog Ate It horen dat het wel de potentie bezit om het niveau van de meester te kunnen bereiken. We zullen zien wat de toekomst brengen moge! Al met al is Testimony een aardig album geworden dat de punkrockfan moet kunnen bekoren.

Voor wie het nog wil weten, het Gelderse Beek won in 2008 uiteindelijk brons in de categorie Groenste dorpen van Europa. Ach, wie het kleine niet eert……

1. Testimony
2. Sponsorship For Life