• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Witch - Paralyzed
Jaar van release: 2008
Label: Cargo Records
Witch - Paralyzed
Alternatieve rocker J. Mascis heeft als zanger, gitarist en songwriter van Dinosaur Jr. enkele prachtige albums op zijn naam staan. Hij begon zijn muzikale loopbaan echter achter het drumstel en is zijn liefde voor dat instrument nooit helemaal kwijtgeraakt. Sterker nog, uitgerekend als trommelaar heeft Mascis een plekje weten te veroveren in de superstrenge Metal Archives, waar alleen plaats is voor artiesten met minstens één album dat voor zeker 51% zuivere heavy metal is.

In 1991 zorgde Mascis namelijk voor een solide fundament onder het debuutalbum van doom metal band Upsidedown Cross en een paar jaar geleden richtte hij, als drummer, met leden van de avant-folk groep Feathers een stoner metal formatie op. In navolging van illustere voorbeelden als Black Sabbath, Pentagram en Witchfinder General koos het gezelschap voor een occulte bandnaam, al was Witch nou niet bepaald een originele keuze. Het titelloze debuut uit 2006 bleek een ouderwets fijne langspeler, dus het is goed nieuws dat de heren besloten hebben om met dit project verder te gaan. Het tweede werkstuk ligt inmiddels in de rekken van de betere platenzaak.

Net als de voorganger begint Paralyzed met een briljante opener. Eye is een korte, snelle rocker met riffs en hooks om van te watertanden. Het openingsnummer staat symbool voor de progressie van Witch, want in vergelijking met het debuut zijn de meeste composities op Paralyzed een stuk korter en sneller. Naast psychedelica en doom zijn er ditmaal ook duidelijke invloeden uit garage rock en punk te bespeuren. Alleen is de openingstrack zo goed dat de rest van het album eigenlijk alleen maar kan tegenvallen.

De betere momenten als Gone en Mutated bevatten nog genoeg spannende riffs en bizarre teksten om volop te kunnen genieten. Afsluiter Old Trap Line is een lang, statig nummer dat op fraaie wijze teruggrijpt op de aanpak van het debuut. Daar staan op de rest van de cd echter een aantal saaie passages tegenover waarop de wat zeurderige stem van Kyle Thomas me gaat tegenstaan. Per saldo bevalt dit tweede album me daarom minder goed dan de meer evenwichtige voorganger.

Toch is Witch een interessante richting ingeslagen. Hopelijk gaan de heren nog wat langer door met dit project en zal het derde album de krachtige sound en afwisseling van Paralyzed koppelen aan het compositorische niveau van Witch, om uiteindelijk met een echte knaller op de proppen te komen.

1. Eye
2. Gone
3. 1000 MPH