• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Neal Morse - Sola Scriptura and Beyond (dvd)
Jaar van release: 2008
Label: Radiant Records

Neal Morse brengt aan de lopende band progressieve rock albums met een christelijk tintje uit. Na zijn vertrek bij Spock’s Beard in 2002 heeft hij inmiddels al vijf progressieve studiotitels op zijn naam staan, en terwijl deze live dvd nog maar net vers in de winkels ligt, worden de cd’tjes voor zijn oktober release Lifeline dit jaar op dit moment alweer gedrukt. Sola Scriptura and Beyond is een dubbel-dvd met daarop het concert wat Neal Morse vorig jaar gaf in De Boerderij te Zoetermeer en natuurlijk een berg aan extra materiaal.

Om maar meteen af te trappen met de kwaliteit, springt deze dvd ver boven de middenmoot uit met een perfecte geluids- en beeldregistratie van het concert wat Neal Morse op de 26ste mei 2007 te Zoetermeer gaf. Extra leuk voor ons Nederlanders is het gegeven dat bijna zijn gehele band bestaat uit Nederlandse musici die de muziek hadden ingestudeerd. In de documentaire op dvd 2 leren we dat dit is om kosten te besparen, omdat Neal Morse er anders op toe zou moeten leggen. Zoals gezegd is alles vlekkeloos en dat is eigenlijk ook wat je van een man als Neal Morse mag verwachten met zijn geweldige staat van dienst. Elk album van hem is praktisch vlekkeloos en hoewel het ene wat meer aanspreekt dan het andere, kun je praktisch alles van deze man blind aanschaffen. Niet alleen is zowel beeld als geluid vlekkeloos, je krijgt ook nog eens een concert van bijna drie uur voor je kiezen. Het grote nadeel is echter dat het beeld amper wat toevoegt aan de muziek. Het had net zo goed een mooie 3-cd release kunnen zijn, want het ontbreekt in zijn geheel aan show. Het draait dan ook om de muziek en die is dik in orde. Enig minimaal minpuntje is dat de achtergrondzangers niet altijd even duidelijk naar voren komen.

Zoals je al kunt verwachten bij de naam Sola Scriptura and Beyond draait de registratie van deze tour grotendeels om de muziek van de 2007-release Sola Scriptura over het leven van Maarten Luther. Een geweldig album wat dan ook bijna in zijn geheel live terug is te vinden op deze dvd. Daarnaast vinden we twee gigantische medleys van het debuut onder eigen naam Testimony en Question Mark uit 2005. Deze gigantische stukken muziek worden daarnaast mooi aangevuld met wat werk van Spock’s Beard wat met al evenveel enthousiasme wordt gebracht als de latere muziek.

De tweede dvd is aardig, maar voegt eigenlijk weinig toe. Neal Morse stelt zijn band voor en vertelt wat over de moeilijkheden van het opzetten van deze tour. Je moet er tegen kunnen dat hij veel naar god refereert, want als je dat niet kunt, ben je na vijf minuten uitgekeken op deze achtergrondinfo. Buiten de bijna verplichte achtergrondinfo treffen we ook nog een registratie aan van een deel van de Question Mark tour wat ook nog eens goed is voor bijna anderhalf uur aan muziek.

Als liefhebber van Neal Morse en zijn muziek kun je deze dvd bijna niet laten liggen, want je krijgt maar liefst bijna vijf uur aan muziek voor je kiezen. Die muziek wordt dan ook nog eens subliem uitgevoerd. Enig minpunt is dat het wat saai is om constant te bekijken en een live album bij een volgende registratie van de kunsten van Neal Morse op het podium eigenlijk al afdoende is.

DVD 1
1. The Creation
2. The Good Don’t Last/Open Wide the Flood Gates
3. The Door
4. The Conflict/The Conclusion
5. Question Mark Medly/The Temple of the Living God/Another World/The Outsider/12/Entrance/Inside His Presence/The Temple of the Living God
6. Testimony/Overture No. 1/California Nights/Colder in the Sun/Somber Days/Sing I High/The Storm before the Calm/I Am Willing/Oh, to Feel Him/Rejoice/God’s Theme
7. We All Need Some Light
8. Wind at My Back

DVD 2
Behind the scenes look of the Sola Scriptura tour
Bridge across Forever acoustic version
Nine bonus tracks from the Question Mark tour: Sweet Elation/In the Fire/Solid as the Sun/The Glory of the Lord/Outisde Looking In/Help Me/King Jesus/Reunion/We All Need Some Light/Open Wide the Flood Gates/Solitary Soul/Wind at My Back

Toegevoegd: 9 september 2008

Meer Neal Morse: