• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Heralder - Twilight Kingdom
Jaar van release: 2008
Label: Twilight Zone Records
Heralder - Twilight Kingdom
De band Heralder die uit maar liefst acht leden bestaat heeft duidelijk goed geluisterd naar de composities van folk/pagan hoogtepunt Falkenbach. Waar de epische klanken van Falkenbach herinneringen oproepen aan vervlogen tijden vol heldhaftige Vikingen en mystiek weet Heralder slechts herinneringen op te roepen aan de tijd dat men de primitieve muziekinstrumenten nog niet zuiver kon stemmen. Hoewel de algehele productie voor een debuutalbum nog best acceptabel genoemd mag worden, zorgen andere problemen voor een uiteindelijk matig schijfje.

Veel ellende had voorkomen kunnen worden als de band het simpele motto ‘meer is minder’ had omarmd. Eén vocalist was voor Heralder echter niet genoeg en daarom wordt de prima grunter Björn Hacket (die overigens beter niet clean kan zingen) bijgestaan door de dames Tina en Steffi, die met hun akelig vlakke en valse stemgeluid het album om zeep helpen. Misschien wilde Heralder met het toevoegen van twee zangeressen inspelen op de huidige populariteit van metalbands met zangeressen, maar geslaagd is het op Twilight Kingdom zeker niet.
Verder zijn de nummers op het album geen van allen echt bijzonder en vervallen ze vooral veel in herhaling. Waar ik bij andere bands in het genre het gevoel heb dat er daadwerkelijk een paar Vikingen staan te headbangen krijg ik bij de nummers van Heralder meer het gevoel dat er een paar verklede Duitsers anno 2008 net doen alsof ze Vikingen zijn. Het muzikale geheel mist de kracht die ze als band proberen uit te stralen. Met acht bandleden zou het toch mogelijk moeten zijn om al die creativiteit te bundelen, maar verder te gaan dan een plaat vol olijke refreintjes en riedeltjes gaat Heralder niet.

Al met al heeft Heralder me met hun eerste album niet weten te overtuigen. Het is simpelweg zo dat er in het genre folk/pagan heel wat betere bands te vinden zijn die over veel meer creativiteit en muzikaliteit beschikken. Aan de andere kant is Twilight Kingdom slechts een debuutalbum, dus wie weet gooit Heralder de slechte zangeressen overboord en worden er wat compositielessen genomen, zodat het volgende album wel voldoening geeft.

1. Introduction
2. Twilight Entrance
3. Cold Dark Walls