Killswitch Engage - Alive or Just Breathing
Jaar van release: 2002
Label: Roadrunner Records
Dit album is al een tijdje uit maar is nooit besproken op deze pagina's. Aan mij de taak om deze omissie ongedaan te maken.

Killswitch Engage is een amerikaanse metalband die met "Alive or Just Breathing" zijn tweede album en eerste release op Roadrunner uitbrengt. Ik zeg met nadruk metalband, omdat ik, door de term 'nu-metal' te gebruiken, waarschijnlijk tweederde van de lezers zou wegjagen. En dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van Killswitch, want deze band is veel meer dan de zoveelste 'nu metal band on the block'.
Deze band zet op dit album namelijk een agressief mengsel van moderne Metal, Hardcore en zelfs een schepje Bay Area Thrash neer; een sound die z'n weerga niet kent in het populaire collectief dat ik, om die vreselijke term niet weer te hoeven gebruiken, maar even 'moderne Metal' noem. Omdat vergelijkingen toch een beter beeld geven van hoe een band klinkt dan een simpele classificatie, noem ik de namen Slipknot en System of a Down, al moet ik er wel bij zeggen dat deze vergelijking erg ruw is en je hierdoor nog maar een miniscuul idee hebt van hoe Killswitch Engage klinkt.

De grote kracht van de band ligt in het sterke contrast dat ze scheppen tussen agressieve passages en ingetogen, melodieuze stukken, terwijl ze non-stop het zware geluid, dat met name door de slaggitaren en de ritmesectie tot leven wordt gewekt en de band zo kenmerkt, blijven hanteren. Het is goed te horen dat de heren zich in het verleden deels met Hardcore bezig hebben gehouden; vooral een nummer als "Vide Infra" kent veel Hardcore-riffs en ook vocalen die aan de muziek van dit genre doen denken duiken herhaaldelijk op. Maar de band biedt ook thrashy passages, bijvoorbeeld de gave, onverwachte thrash-aanval in het eerste nummer "Numbered Days", en leeft zich daarnaast uit in stevige metalen krachtexplosie's die aan het werk van bands als Fear Factory, de oude Machine Head en mid-periode Sepultura doen denken. Zanger Jesse Leach geeft het geheel een gezicht met zijn veelzijdige, zeer refrein-waardige stem, die in staat is tot het produceren van haatvolle krijs-klanken, boze schreeuwen en aantrekkelijke zang, die ik persoonlijk tot favoriet element van de Killswitch-sound beschouw. Leach heeft werkelijk een schitterende zangstem, en het zou zonde zijn als hij die alleen voor deze band gebruikte.
Enkele noemenswaardige nummers zijn het al genoemde "Numbered Days", met zijn sterke dynamiek en schop-onder-de-kont-attitude, het catchy "My Last Serenade", dat vanwege het pakkende refrein het potentieel heeft een bescheiden hit te worden (in ieder geval in de moderne metal-scene) en het agressieve hoogtepuntje "To the Sons of Man".

"Alive or Just Breathing" is niets minder dan een uitstekend metal-album, dat ongetwijfeld iets te stevig is voor de aanhangers van het soort nu-metal dat overdag op de muziekzenders gedraaid wordt (braaaaak), maar het daardoor wel in zich heeft om lieden die van mening zijn dat dit genre niet 'metal genoeg' is, tot meer dan één luisterbeurtje over te halen.

1. Numbered Days
2. Self Revolution
3. Fixation on the Darkness
4. My Last Serenade
5. Life to the Lifeless
6. Just Barely Breathing
7. To the Sons of Man
8. Temple From Within
9. The Element of One
10. Vide Infra
11. Without a Name
12. Rise Inside

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 18 december 2002

Meer Killswitch Engage:

Reactie van DiverseReality op 20-12-2002 om 14:56u
Score: 40 / 100

Jezus, dit krijgt 80 punten :D, en Heaven Shall Burn een lage. Dit heeft naar mijn mening weinig vernieuwends. Wij hebben iig echt niet dezelfde smaak ;).

Reactie van Een_Metalfan op 22-12-2002 om 19:20u

ik heb het helemaal eens met de hoofdrecensist, het is niet een doorsnee numetalbandje als linkin park(wat ik niet metal noem maar die zogenaamde metalheads wel die pas metalhead zijn sinds limp bizkit snappie),dit ishet betere hardere werk! de hardcore invloeden zijn uitstekend,ben ik overregens een flink liefhebber van ben,de trash riffs ook, de drums dreunen je trommelvliezen echt binnen, kortom, ben dik tevreden over deze band! wat ik wel vind is dat mensen niet meteen moeten denken als ze een nu metal band horen oh das mar numetal das altijd kut! dat klopt niet want er zijn veel goeie numetalbands, ik noem slipknot mudvayne soad en downthesun maar ff he!en zo kan ik wel ff doorgaan neem soulfly nouw, niet elke numetalband is slachtoffer geweest van de commercie! en als jullie uit principe alleen maar nog "echte metal" luisteren en numetal"meelopers metal"noemen ben je er zelf een! dan ben je zelf een wannabe want metal is metal en als het goed is is het goed en dan niet denken het is een numetalband dus die cd koop ik toch mar niet he!pure onzin mensen moeten meer naar de band kijken en niet zozeer naar het genre! als er een band een beetje succes krijgen is het ineenkeer kut! terwijl je ervoor mischien nog fan van was! ik ken zat mensen die within temptation prachtig vonden en nu ze doorbreken klote vinden! en de stijl van hun is voor geen reet veranderd!wees blij als je favo band succes krijgt! ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat als een band numetal speelt alleen omdat het toevallig wat meer oplevert dat dat nie kan! mar dat wil nog nie zegen dat jullie ineenkeer alle band ervan moeten uitjouwen! ik vin hiphop bijvoorbeeld ook kutmuziek maar dat wil nog niet zeggen dat een band of song je wel kan raken! kap allemaal met die onzin luister naar wat je leuk vind en hou op met dat wannabe gezeik!