18-08-2019

Soilent Green - Inevitable Collapse in the Presence of Conviction
Jaar van release: 2008
Label: Metal Blade Records
Soilent Green timmert al jaren met wisselend succes aan de weg. Na hun tweede album, Sewn Mouth Shut, werden ze door Rolling Stone magazine beschreven als “One of the most important hard and heavy bands”. Helaas voor de heren heeft dat verder weinig impact gehad en is men relatief gezien nog steeds een underground band.

Behalve muzikaal succes ontbeerde het de band ook aan het nodige persoonlijke geluk en speelden er zich enkele grote drama’s af binnen de band, met als dieptepunt orkaan Katrina. Maar daarover binnenkort in een interview meer. Terug naar de muziek. Het debuut, Pussy Soul, en het vierde album, Confrontation, zijn mij onbekend maar de albums Sewn Mouth Shut en A Deleted Symphony for the Beaten Down staan hier in de kast. Beide albums stonden garant voor een flinke hoeveelheid hoogstaande grindchaos afgewisseld met de typische NOLA sludge zoals ook bands als Acid Bath, Crowbar en bijvoorbeeld Eyehategod die spelen. Inevitable Collapse in the Presence of Conviction, het vijfde Soilent Green album en het eerste voor Metal Blade Records, moet na 3 jaar radiostilte een nieuw hoofdstuk voor deze volharders inluiden.

Muzikaal gezien is er weinig veranderd, nog steeds bedienen deze Zuiderlingen zich van een vorm van extreme hardcore/deathmetal/sludge. Al is deze een stuk minder chaotisch en meer song gericht dan op de bij mij bekende voorgaande albums. Hiervoor in de plaats gekomen is een handvol geweldige riffs die zowel raakvlakken hebben met blues en doom als met grindcore. De invloeden van de verschillende andere bands van de Soilent Green leden (drummer Tommy Buckley zit in Crowbar, zanger Ben Falgoust zingt ook in Goatwhore en gitarist Brian Patton speelt in Eyehategod) klinken duidelijker door dan ooit tevoren.

Geproduceerd door Hate Eternal gitarist Erik Rutan is dit nieuwe Soilent Green album een prima plaat geworden die hopelijk wat meer voorspoed betekent.

1. Blessed In The Arms Of Servitude
2. In The Same Breath