• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Dezperadoz - An Eye For An Eye
Jaar van release: 2008
Label: AFM Records

Dezperadoz - An Eye For An Eye

An Eye For An Eye is het tweede album van de band Dezperadoz, die daarvoor stiekem al een album hadden uitgebracht als de Desperados in 2000 waarop Tom Angelripper (Sodom) de vocalen nog waar nam. Net zoals beide voorgangers is deze metalmuziek doorspekt met welbekende thema’s uit spaghetti westerns uit de jaren zestig en zeventig waar zij ook meteen de verhalen voor hun albums aan ontlenen. Dezperadoz is het kindje van gitarist en producer Alex Kraft bekend van Sodom, die hier ook de vocalen voor zijn rekening neemt.

De muziek van Dezperadoz, traditionele metat met wat thrash-elementen, is sinds het vorige album weinig veranderd, en ook het verhaal achter deze muziek is er weer een voor in de doos met cowboyklassiekers. Een man die een ander vermoord in de naam van god, en uit diezelfde naam van god aan de galg belandt. Gimmicks zijn leuk, maar als band moet je ze niet uit blijven melken en weten wanneer iets genoeg is. Het album begint goed, maar al snel vervalt het in een constante herhaling van herhalingen. De westernthema’s die gebruikt worden, of beter gezegd het enkele westernthema waarvan zij zich bedienen blijven ze eindeloos hergebruiken in de tien originele songs die dit album telt. Het is wat jammer dat daar niet meer variatie in te vinden is. Daarnaast hebben praktisch alle nummers de vervelende eigenschap een paar ontzettend sterke riffs te hebben die, net als het eerder genoemde westernthema, ook weer eindeloos worden herhaald waardoor je in de muziek, maar daarmee ook in de tekst, ontzettend weinig ontwikkeling hebt. Iets wat redelijk snel gaat vervelen. Buiten het ijzersterke begin met de nummers Hate en Days Of Thunder valt de rest van het album op momenten behoorlijk tegen en dat is toch wat zuur na de hoge verwachtingen die het begin bij je oproepen. Absolute dieptepunten zijn toch wel Wild Bunch en Wild Times

Buiten de tien origineel geschreven songs telt dit album ook nog eens twee covers, namelijk Riders On The Storm van The Doors en 25 Minutes van Johnny Cash. Riders On The Storm behoeft geen nadere bespreking. Het origineel staat als een huis, en daar valt eigenlijk niet aan te tippen wat deze cowboyfanaten dan ook niet lukt. 25 Minutes verhalen over de laatste 25 minuten van een ter dood veroordeelde wat aansluit op het verhaal, en is het meest bekend als live uitvoering van Johnny Cash waarin de paniek in zijn stem weergaloos is. Deze cover is redelijk gelukt, maar haalt het uiteindelijk ook niet bij het origineel.

Dit tweede of stiekem toch derde album van deze Duitse Dezperadoz kent zijn momenten, maar is toch eigenlijk een beetje een zure plaat die hogere verwachtingen schept dan het eigenlijk waar kan maken. Desalniettemin is deze het luisteren waard, al is het alleen al voor de eerste paar nummers Hate enDays Of Thunder.

1. An Eye For An Eye
2. Hate
3. Days Of Thunder