• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Today Is The Day - Axis Of Eden
Jaar van release: 2008
Label: Supernova Records
Today Is The Day - Axis Of Eden
Today Is The Day’s opperhoofd Steve Austin staat bekend om een aantal zaken; ten eerste kan je er vanuit gaan dat elke plaat bol staat van de psychopatische, schizofrene metal waar Today Is The Day de afgelopen jaren bekend mee is geworden, daarnaast is het zo dat bij vrijwel elk nieuw album ook een compleet nieuwe line-up van uiterst bekwame muzikanten staat en dat deze muzikanten waarschijnlijk binnen afzienbare tijd weer verdwenen zijn.

Zo ook bij Axis Of Eden, alweer het 8e volledige album inmiddels alweer van deze psychopaten met een voorliefde voor alles wat verdorven is. Had Steve Austin in het verleden, vooral op drums, al grootheden als Mike Rosswog (Circle Of Dead Children), Marshall Kilpatric (The Esoteric) en Brann Dailor en Bill Kelliher, die tegenwoordig hun goed belegde boterham met Mastodon verdienen, als personeel. Ook ditmaal heeft Austin het goed voor elkaar door Derek Roddy (oa. Hate Eternal, Nile en Malevolent Creation) achter de drumkit te parkeren. Op bas speelt oudgediende Chris Debari. Inmiddels is Roddy echter alweer vertrokken, naar verluidt door onenigheid over de financiën.

Wat wel anders is aan Axis Of Eden is dat dit album iets kalmer en experimenteler is dan de vorige platen, waren albums als Kiss The Pig en Sadness Will Prevail een continuée aanslag op de trommelvliezen, Axis Of Eden wisselt die momenten ruimschoots af met mildere vocalen en langzamere stukken die meer richting doom rock en soundscapes gaan. Natuurlijk zijn er nog steeds songs als Total Resistance en If You Want Peace Prepare For War waar TITD behoorlijk op los gaat maar die zijn behoorlijk in de minderheid.

Evenals het oudere werk is ook Axis Of Eden weer een album dat vele luisterbeurten nodig heeft, iets dat ook veroorzaakt wordt door de relatief matige productie. Het lijkt er af en toe op alsof de hele band tijdens de opnames buiten de studio is gaan zitten terwijl de apparatuur binnen stond. Dit is natuurlijk wel een kenmerk van de muziek van TITD en ook wel de charme, aangezien ook vorige albums geen perfecte productie hadden, maar toch vraag ik me af hoe dit geklonken zou hebben met een moddervette productie. Waarschijnlijk nog een stuk imposanter en dreigender dan het nu al doet. Maargoed, Steve Austin heeft altijd al gedaan waar hij zin in had, en Axis Of Eden is wat dat betreft geen uitzondering.

1. IED
2. Free At Last
3. Broken Promises And Dead Dreams