16-12-2018

Trollech / Heiden - Trollech VS Heiden
Jaar van release: 2007
Label: Naga Productions
Trollech / Heiden - Trollech VS Heiden
Twee bands uit Tjechië nemen het op deze split-cd tegen elkaar op. Het reeds bekende Trollech en het iets minder bekende Heiden. Het resultaat is eens niet, zoals wel vaker het geval is met split-cd's, van wisselende kwaliteit. Dat betekent dus niet dat de ene band de andere op sleeptouw neemt, om zelf goede sier te maken.

Trollech en Heiden hebben namelijk een aantal lekkere nummers op schijf gezet. Het meest positief ben ik over Trollech. Sinds het gave Skryti v Mlze album uit 2006 toch één van de betere bands uit Tjechië. De vier nummers die de band op deze cd aandraagt zijn ook allemaal goed te pruimen. De combinatie tussen het machinale aspect (geprogrammeerde drums en kil gitaargeluid) en de af en toe folky melodielijnen is behoorlijk goed uitgevoerd. De agressieve zangpartijen doen wel wat denken aan andere bands (Dub Buk, Venedae) uit de Slavische landen. Het nummer dat mij het beste bevalt is The Elf and The Forest Spirit, dat een erg goede opbouw kent. De productie van het Trollech gedeelte is redelijk te noemen, al zal de liefhebber van meer gladde black metal zich misschien storen aan het wat zoemerige gitaargeluid.

Heiden is ook een prima band, zoals hier valt te horen. Deze band speelt wat meer traditionele black metal met veel gevoel voor melodie. De band bedient zich in tegenstelling tot Trollech wel van een echte drummer, waardoor de drie nummers toch wat organischer klinken. Origineel is het allemaal niet, maar de melodieuze riffs en furieuze uitbarstingen (met behoorlijk avontuurlijk drumwerk) mogen er best zijn. Het beste wat het Heiden gedeelte te bieden heeft is afsluiter Star Wanderers, vooral dankzij de negatieve sfeer en de boze zangpartijen. Qua productie klinkt Heiden wat 'cleaner' dan Trollech, maar dat gaat niet ten koste van de agressie.

Liefhebbers van bands als Nokturnal Mortum en Dub Buk moeten dit plaatje zeker maar eens checken. Verwacht geen pretentieuze volgepropte sound, maar gewoon twee bands die hele aardige zwartgallige tonen kunnen produceren. Daar is helemaal niets mee.

Tracklist
Trollech
1. Naturia (Naturia)