15-10-2019

Rage - Carved In Stone
Jaar van release: 2008
Rage - Carved In Stone
De cd Speak Of The Dead van twee jaar geleden was echt een werkje geworden voor de intellectuelen onder ons, compleet met orkest en al. Daarom is het voor de diverse lompe boeren onder ons wel fijn om te weten dat het met Carved In Stone weer lekker hersenloos beuken is. Maar dat zijn we zo langzamerhand wel gewend van Rage, die afwisseling in cd's. Op het podium mag Rage ook graag van twee walletjes snoepen. Enerzijds met orkest erbij, zoals laatst op Wacken Open Air (als bonus-dvd bij de limited edition), maar natuurlijk veel vaker alleen met z'n drietjes op het podium, waarbij de metal ervan afspat.

Carved In Stone is dus een lekker ouderwets heavy metal-album geworden. En hij die Rage de laatste jaren een beetje volgt, kan inmiddels wel raden wat er zoal voorgeschoteld wordt. Sinds gitarist Victor Smolski erbij is, zijn de Rage-nummers vooral opgebouwd rond krankzinnig technische gitaarriffs en bepaalt grotendeels het geluid. Nummers als Drop Dead en Open My Grave dus wederom voorzien van spetterend gitaarwerk, waarin Victor zich enorm laat gaan. Misschien wel wat teveel, want soms zie je door de bomen het bos niet meer. Maar goed, het blijft indrukwekkend.

Verder valt er weinig anders te melden dan dat de cd tien zeer degelijke nummers bevat die allen qua structuur lekker simpel zijn geworden. Een cd'tje voor in de auto of tijdens het bier drinken dus. Alleen het laatste nummer Lord Of The Flies wijkt af, want dan worden de strijkers toch nog even naar boven gehaald. Een prima einde van deze alweer achttiende cd van Rage.

1. Carved In Stone
2. Drop Dead
3. Gentle Murders