10-12-2016

Solitude Aeturnus - Hour Of Despair (dvd)
Jaar van release: 2007
Label: Metal Mind Productions
Een paar jaar geleden dacht iedereen dat het nieuwe Solitude Aeturnus album er nooit meer zou komen. Maar op het einde van vorig jaar verscheen het geweldige Alone, wat misschien het beste album ooit is van deze Texas Boys. Geweldige epische 80s doom die voor het eerst in een goede productie was verpakt. Inmiddels is zanger Robert Lowe (niet te verwarren met Rob Lowe) ook in dienst van niemand minder dan Candlemass en dat heeft de belangstelling voor Solitude Aeturnus ook doen toenemen.

Op 12 februari 2007 gaven de heren een concert weg in Polen waarvan nu deze dvd registratie is verschenen. Naast een handje vol nieuwe songs, komen er ook enkele klassiekers en vergeten songs langs. Het geluid is opmerkelijk goed, het camerawerk heerlijk rustig (fuck MTV-achtige producties) en de heren hebben er duidelijk zin in. Meneer Lowe is natuurlijk een ietwat raadselachtig personage en heeft op zijn manier toch een bepaald charisma. Bandleider is echter duidelijk, een overigens ietwat bezopen, gitarist John Perez die ook de aankondigingen voor zijn rekening neemt. Kortom een geslaagd concert en zeker interessant omdat Solitude Aeturnus zeer weinig optreedt in Europa en nu krijgt iedereen de kans om de heren eens bezig te zien.

Het bonusmateriaal boeit echter wat minder. Het bootlegmateriaal van 1992 is matig en de twee songs van een concert uit 1987 zijn kwalitatief helemaal een ramp. Het enige wat leuk is aan dit laatste is dat Robert Lowe nog niet zingt en we een idee krijgen van de eerste line-up van deze ondergewaardeerde act. Al bij al, enkel door het concert, een geslaagde dvd voor de fans.

Live In Poland
1. Scent Of Death
2. Haunting The Obscure