Dark Moor - Tarot
Jaar van release: 2007
Label: Scarlet Records

Dark Moor - Tarot

Een album van het kaliber The Hall Of The Olden Dreams of The Gates Of Oblivion zal Dark Moor niet snel meer maken. Het verlies van zangeres Elisa C. Martin heeft de band al sinds 2003 heftig beziggehouden en hoe (redelijk) goed de latere albums ook waren, de klasse van weleer haalt men bij lange na niet.

Tarot hoort bij de laatste categorie, maar is gelukkig een zeer plezierig album om naar te luisteren geworden. De neoklassieke arrangementen zijn weer ruimschoots aanwezig en het snelheidspedaal wordt weer veelvuldig ingetrapt. Met een zanger die klinkt als Roy Kahn (Kamelot) en gitaarpartijen die niet mis zouden staan op Rhapsody albums krijgen we een tiental strakke melodieuze songs te horen die ondanks de gebruikelijke trucs niet vervelen.

Echte aanraders vinden we in de vorm van het aan Sonata Arctica herinnerende Wheel Of Fortune of het epische Devil In The Tower (met een middenstuk dat rechtstreeks gejat lijkt uit Queen’s The Prophet’s Song), terwijl mid-tempo nummers als Lovers teveel klinken als tweederangs Nightwish liederen. Daarnaast is het gebruiken van Beethoven’s vijfde symfonie (The Moon) in een nummer, inmiddels al zo cliché dat ik niks anders kan zeggen dan ‘jammer’.

Edoch, afgezien van enkele mindere nummers biedt Tarot voor de neoklassieke power metal liefhebber genoeg materiaal om zo’n 52 minuten wel te besteden. Dit album haalt nog steeds de klasse niet van The Gates Of Oblivion, maar zal de fans zeker niet teleurstellen.

Tracklist
1. The Magician
2. The Chariot
3. The Star
4. Wheel Of Fortune
5. The Emperor
6. Devil In The Tower
7. Death
8. Lovers
9. The Hanged Man
10. The Moon
11. The Fool (bonus track)

Score: 77 / 100

Reviewer: Lennert
Toegevoegd: 13 juni 2007

Meer Dark Moor:

Dark Moor - Tarot
Reactie van Sner op 14-06-2007 om 14:07u

Wat een belachelijk slechte review is dit. Hij valt compleet uit de toon vergeleken bij de andere reviews die op het internet te vinden zijn. En natuurlijk mag jouw persoonlijke mening zijn, dat dit een gemiddeld album is, maar ik vind dat een review de beleving van het grootste deel van de luisteraars moet weergeven. Er daar is in dit geval absoluut geen sprake van. Ik zal binnenkort zelf wel een beoordeling van dit album schrijven, die wel recht doet aan de kwaliteit van dit album. Dus Dark Moor fans, wees gerust, dit is een zeer sterk album.

Dark Moor - Tarot
Reactie van Roy op 15-06-2007 om 07:33u

Een review blijft de smaak van de recensist, claimen dat een recensie het gevoel van de fans moet overbrengen is complete onzin natuurlijk. Je kunt vermelden dat ze het wellicht tof vinden of niet, maar het blijft de mening van de recensent. Wat jij ermee doet moet je zelf weten.

Het enige wat ik jammer vind is dat het gebruik van Beethoven als cliché bestempeld wordt en DUS slecht is. DAT is jammer.

Dark Moor - Tarot
Reactie van Sner op 15-06-2007 om 11:08u

Het is natuurlijk niet zo dat je moet gaan schrijven dat het een goed album is, als je daar niet achter staat. Maar als je een beetje een goede recensent bent, komt je mening automatisch overeen met die van veel luisteraars. Anders kunnen we net zo goed hardcore- of R&B-fans recensies laten schrijven op deze site. Je haalt gelukkig zelf ook al een punt aan, waar veel mensen 't niet mee eens zullen zijn. Bij de meeste reviews wordt 'The moon' beoordeeld, als het hoogtepunt van 't album en het is een tijd geleden dat een nummer mij zoveel kippenvel bezorgde. Al met al vind ik dus dat mister Lennert onvoldoende de positieve punten uit het album heeft weten te halen.Zo en nu houd ik weer op met deze klaagzang hehe

Dark Moor - Tarot
Reactie van Lennert op 15-06-2007 om 11:50u
Score: 77 / 100

Normaal gesproken zou het me niet zoveel moeten uitmaken, maar ik wil toch nog even de moeite nemen om te reageren.

1: Een score van 77/100 maakt iets zeker geen slecht album, maar staat nog steeds garant voor een hoop luisterplezier. Een gemiddeld album had ik wel een 60/100 gegeven.
2. Ík heb nergens gezegd dat het gebruik van Beethoven 'slecht' is, het stuk is echter in de hele muziekgeschiedenis zo vaak gebruikt dat het naar mijn mening vrij weinig meer toevoegt. Noem me in dat opzicht kritisch, maar als Rhapsody of Manowar het zou doen zou ik precies hetzelfde erover zeggen.
3. Ik ben een Dark Moor liefhebber en dan vooral van de albums die ik in de inleiding al noemde. Dat mijn mening niet overeen zou komen met die van de rest van de fans maakt mijn mening toch niet automatisch slecht? Persoonlijk vind ik Risk van Megadeth een goeie plaat, de rest van de fans vindt van niet, mag ik daarom niet gewoon een hoog cijfer aan de plaat geven?

Jammer dat jullie het er niet mee eens zijn, maar jullie zijn natuurlijk vrij je mening te uiten. Ik respecteer hem van harte!

Dark Moor - Tarot
Reactie van Robbie op 15-06-2007 om 14:16u
Score: 95 / 100

Persoonlijk is dit voor mij 1 van de mooiste albums die ik de laatste tijd heb gehoord.

Maar ik ben niet geheel objectief want ik heb een gigantische zwak voor Dark Moor.

Dark Moor - Tarot
Reactie van Sner op 15-06-2007 om 21:18u

@ Lennert. Gaaf dat je ff gereageerd hebt! Dat is eigenlijk ook wat ik wilde uitlokken hehe. Of jouw mening slecht is? Tsja de kwaliteit van een mening zit hem natuurlijk in de inhoudelijke onderbouwing en die vind ik in de review niet bijster sterk. Ook vind ik dat de sterke kanten van het album niet echt belicht worden. Dit in combinatie met het idee dat dit album juist zo positief is ontvangen in de metalwereld, deed mij zo negatief reageren. Ik heb het album overigens net nog even zitten luisteren en kijkend naar hoe de nummers in elkaar zitten, vind ik het echt nog steeds een cd van een zeer hoge kwaliteit. Deze mening zal ik binnenkort ook nog wel ff toelichten. Wel relaxt trouwens, dat je je zo sociaal en open opstelt in je reactie!

Dark Moor - Tarot