Fozzy - Happenstance
Jaar van release: 2002
Label: SPV / Steamhammer Records
Fozzy - Happenstance
De geschiedenis van Fozzy is opmerkelijk te noemen. Nadat ze gevormd waren, zo'n 22 jaar geleden, zochten ze uiteraard voor een platencontract. De heavy metal die ze maakten, was het beste dat er toen te krijgen was (volgens hun). Een platencontract kregen ze, in Japan. Helaas werden ze ruim 20 jaar gevangen gehouden door de platenmaatschappij en waren ze genoodzaakt hun geweldige muziek uitsluitend uit te brengen in Japan. Ze hadden vette songs geschreven zoals Freewheel Burning, The Mob Rules, Where Eagles Dare etc. De nummers die ze maakten, werden echter gejat door bands als Judas Priest, Black Sabbath en Iron Maiden! Fozzy had geen inspraak, ze waren immers in de handen van de slechte japanse platenmaatschappij. 2 jaar geleden kwamen ze echter terug naar de USA om hun troon te reclaimen als koningen van de heavy metal!

Heel leuk allemaal natuurlijk, maar 100 % onzin. Fozzy is gewoon een coverband, maar wel 1 met humor. Goede humor, want dat hele verhaal is natuurlijk om je te bescheuren. Grote heavy metal iconen uit de jaren tachtig waarvan blijkt dat hun nummers gewoon van Fozzy gejat zijn! De band bestaat oa uit de worstelaar Chris Jericho als de met een gigantisch grote ego Moongoose McQueen. Verder heb je Andy Sneap als Lord Edgar Bayden Powell en de drummer KK Laflamme die wel 100 soorten kaas kan opnoemen! Erg grappig allemaal.

Maar uiteindelijk gaat het om de cd zelf. Die staat dus vol met covers van o.a. Iron Maiden (Where Eagles Dare), Accept (Balls To The Wall), The Scorpions (Big City Night) en Judas Priest (Freewheel Burning). Ze zijn goed ingespeeld en klinken goed. Maar verder is het niet zo bijzonder. Ook staan er eigen nummers op de cd (of: 'songs which aren't ripped off yet!'). Die zijn niet eens zo slecht, maar geweldig is het allemaal niet. Dan luister ik liever nog een keer naar The Mob Rules of L.O.V.E. Machine.

Fozzy is een erg originele coverband en met de bezetting vol met bekende namen zullen ze best wel wat bekendheid verwerven. Een band met humor dus en dat mis ik toch wel een beetje in de heavy metal. De muziek die op Happenstance staat is verder eigenlijk maar een beetje gewoontjes. Het is wel een lekker cd'tje voor op het strand of op vakantie. Maar meer ook niet.

Bekijk zeker eens hun website! Bordevol zelfverheerlijking van de band zelf!

1. Whitechapel-1888
2. To Kill A Stranger