19-07-2019

Agressor - Deathreat
Jaar van release: 2006
Label: Season of Mist
Agressor - Deathreat
De iets oudere metalfan denkt bij Frankrijk nog steeds aan Agressor. Deze Franse death/thrash band bracht samen met het eveneens legendarische Loudblast in 1987 de cult split Licensed To Thrash uit. Begin jaren ’90 volgden er drie albums, maar daarna doofde de vlam langzaam uit. Agressor blaast dit jaar 20 verjaardagskaarsjes uit en dit wordt gevierd met eindelijk weer eens een nieuw studioalbum.

En tot mijn verbazing is Deathreat een beest van een plaat die een wedergeboren band laat horen. We krijgen geen oubollige thrash/death voorgeschoteld, maar een vrij origineel hard metalalbum. De nieuwe songs klinken erg duister en doen meermaals denken aan het latere werk van Morbid Angel. De productie is erg mechanisch en kil en dat heeft voor een keertje erg goed uitgepakt. Veder nog complimenten voor bandleider Alex Colin-Tocquaine die met zijn strakke, maar tevens flexibele gitaarspel veel aandacht naar zich toe trekt.

Zonder enige schaamte durf ik zelfs te stellen dat dit het beste Agressor album aller tijden is. Het feestje wordt dan nog eens afgesloten met een coverversie van de toepasselijk gekozen Hellhammer klassieker Agressor. Het album komt ook uit als dubbele digipak met DVD waarop onder andere een volledig show staat en dat alles maakt Deathreat tot het ideale verjaardagscadeau. Hier kunnen jubilerende bands die aan komen zetten met live cd’s en overbodige verzamelaars dus wat van leren. Dit is de sterkste extreme metalplaat van de laatste maanden.

1. Deathreat
2. When Darkness
3. Nightmare Comes By