• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Primal Fear - Black Sun
Jaar van release: 2002
Primal Fear - Black Sun
Primal Fear laat zien wat Priest de laatste paar jaar gedaan kon hebben, als de band niet al teveel beïnvloed was geweest door nu-metal bands. De band rond ex-Gamma Ray zanger Ralf Scheepers laat ook zien hoe “Resurrection” had kunnen klinken als er wat meer goede nummers opstonden. “Black Sun” laat dus “Painkiller” / Halford –achtige metal horen.

13 tracks (de interessante intro inbegrepen, dat begint met onschuldig klinkende keyboard-klokgeluiden en later doorgaat met heavy, bombastische drums, begeleid door zware, lage gitaren). Het album gaat verder “Black Sun”, de titeltrack. Een snel nummer, zoals de meeste Primal Fear albums beginnen. Het volgende nummer “Armageddon” is een mid-tempo headbanger met een sterke gitaarrif. De solo’s zijn erg goed, met name de tweede. “Revolution”, ook mid-tempo, doet me een beetje denken aan Priest’s “Heading Out To The Highway” en “You’ve Got Another Thing Coming”. Het bevat coole gitaar powerchords en solo’s. “Mind Control” heeft de perfecte gitaarharmonie in het begin, die later een paar keer terugkomt.“Magic Eye” laat zien dat Ralf Scheepers niet alleen hoog kan schreeuwen, maar ook goed melodieus kan zingen. De solo is heel gaaf, met een mysterieuze synthesizer op de achtergrond. “Mind Machine” heeft een begin, dat erg lijkt op Halfords’ “Scream In The Dark” en ook de zang is erg a la Halford. Het is 1 van de meest aggressieve nummers van het album en zou het live waarschijnlijk heel goed doen, ook vanwege de tempo-verandering in het midden. “We Go Down” is het langste nummer (5.53). Het is behoorlijk anders dan de rest. Het heeft een onheilspellend intro en barst later los in een echt heavy metal nummer. De intro keert later terug om wat afwisseling te geven aan de eeuwig doorhakkende powerchords.

Eén van de beste nummers vind ik de laatste. “Controlled” doet me wederom denken aan aggressieve nummers van Halford.. hoewel..deze is misschien wel harder dan al zijn werk bij elkaar. Perfecte gitaarriffs en snelle dubbele bass drums. Voor diegene die Mike Chlasciak (Halford guitarist) kennen: hij speelt een paar solo’s op “Controlled” en “Fear”. Het album sluit af met dezelfde onschuldige belletjes, die we ook aan het begin hoorde. Al met al: als je Judas Priest’s “Painkiller” album goed vindt, als je Halford’s screams te gek vindt en als je teleurgesteld bent met de laatste paar releases van Judas Priest with Ripper, dan zou je zeker dit album moeten uitproberen.

1. Countdown To Insanity
2. Black Sun
3. Armageddon