• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Burning Point - Salvation by Fire
Jaar van release: 2001
Label: Limb Music Products
Burning Point - Salvation by Fire
'Salvation by Fire' is het debuutalbum van de Finse metalband Burning Point. Hun muziekstijl, een mix tussen neo-klassieke en powermetal, is de laatste tijd met name binnen Duitse en Italiaanse metalscene regelmatig terug te vinden. Naast Yngwie Malmsteen, zijn de invloeden van Helloween, Iron Maiden en Crimson Glory in de meeste composities goed te horen.

De nietszeggende intro 'The Burning Point' opent dit album en wordt gevolgd door het snelle nummer 'Under the Dying Sun'; een goed gecomponeerde track in de stijl van Helloween en Angra. Vanwege de (solo) thema bij de intro, middenstuk en outro is het nummer 'Fall of Thy Kingdom' nogal bijzonder. De noten (vrijwel identiek) in deze stukken herinneren mij aan het stukje in Alex Skolnick's solo bij het nummer 'Over the Wall' uit het album The Legacy van Testament (1987).

Ondanks dat eerdergenoemde nummers, ook tracks als 'Higher', 'Black Star' en 'Salvation by Fire', redelijk goed gecomponeerd werden, zijn er toch te weinig memorabele composities op dit album te vinden. Zelfs na een paar keer naar dit album geluisterd te hebben, kom ik verder geen bijzondere dingen tegen, waar deze band zich mee kan onderscheiden met andere bands in dit genre. Kortom: Burning Point klinkt zoals vele bands in dit genre; niet meer en niet minder.

Compositorisch gezien gluren ze nog regelmatig naar de bovengenoemde bands. En hoelang zal het duren voordat deze band uiteindelijk een eigen sound heeft ontwikkeld, zet ik hier een vraagteken bij. Toch ontbreekt het de band niet aan individuele spelkwaliteit. Wat ik hiermee wil zeggen dat Burning Point de potentie heeft om zich verder te kunnen ontplooien mits deze band een andere (lees: geschiktere/betere) zanger gaat rekruteren. Pete Ahonen (gitaar en zang) is naar mijn mening de zwakke schakel binnen de band. Hoewel hij zijn best deed, naast de (irritante) vibratie ala Rene Froger, ontgaat hem vooralsnog het trucje, met name bij de zangtechnieken, van een klasse zanger als Jeff Scott Soto (ex-Yngwie Malmsteen en Humanimal) waarmee hij de songs in dit genre keer op keer naar een hoger plan wist/weet te tillen.

Desalniettemin is dit een waardige release voor fans van bovengenoemde bands en (misschien) ook voor fans van dit genre in het algemeen.

Tracklisting:
1. The Burning Point