• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Nuclear Assault - Third World Genocide
Jaar van release: 2005
Label: SPV / Steamhammer Records
Nuclear Assault - Third World Genocide
Nuclear Assault is altijd een band geweest van pieken en dalen. ‘Game Over’, ‘Survive’ en ‘Handle With Care’ zijn uitstekende platen maar daar tegenover staan matige albums als ‘Out Of Order’ en ‘Something Wicked’. Om nog maar te zwijgen van hun twee officieel uitgebrachte livewerkjes die eigenlijk nooit het daglicht hadden mogen zien. Op de planken geven ze af en toe geweldige optredens weg, maar soms gaat alles mis wat maar mis kan gaan. Zonder enige verwachting gooi ik ‘Third World Genocide’ in de cd-wisselaar om tot de conclusie te komen dat John Connelly, Danny Lilker en Glenn Evans naast een redelijke nieuwe schijf geschreven te hebben, vooral veel plezier hebben beleefd. En dat werkt aanstekelijk.

Ik ken geen andere thrashband die anno 2005 nog met een dergelijk rommelig klinkend werkje aan durft komen, en dat verdient veel respect. Het openende titelnummer lijkt gewoon een jamsessie en daarna volgt de klapper ‘Price Of Freedom’. Zo moet thrash klinken! Het overige zuipmateriaal bestaat uit leuke riffjes, punk en hardcoreknipoogjes, geïmproviseerde bluessolo’s en hakkende tempo’s. De typische maatschappijkritische teksten worden deze keer ook weer afgewisseld met humoristische rijmpjes. Ook deze keer staat er weer een ‘Hang De Paus’-variatie op middels ‘The Hockey Song’. Totaal onzinnig wordt het met de countryrocker ‘Long Haired Asshole’.

De productie (heeft die wel plaatsgevonden?) is ook ouderwets rommelig maar dat is bij Nuclear Assault altijd een pluspunt. Het enige negatieve is de strot van John Connely waar toch wat sleet is op gekomen. Valse uithalen en te snelle zanglijnen worden soms met moeite maar gehaald. ‘Third World Genocide’ lacht alle overgeproduceerde neothrash uit en ruikt naar bier en wiet. Wie had twintig jaar geleden überhaupt gedacht dat deze zuiplappen nog zouden leven? Enkel een aanrader voor de thrashhonden die weet waar Nuclear Assault voor staat, de rest gaat maar de nieuwe (overigens uitstekende) Darkane kopen.

1. Third World Genocide
2. Price Of Freedom
3. Human Wreckage