• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

With Passion - In The Midst Of Bloodied Soil
Jaar van release: 2005
Label: Earache Records
Wel eens op een met bloed doordrenkt stuk grond gestaan, waarde lezer? Hebt u wel eens de lucht van omgewoelde aarde die zich vermengt met die van vers, donker, kleverig, rood levenssap ingesnoven? Hebt u wel eens uw schoen een rood-bruine afdruk zien maken nadat u zich op de pas gedweilde keukenvloer begeeft na een nietvermoedende wandeling door de bossen? Hebt u wel eens in een vers gerooide radijs gehapt, zich realiserend dat deze meer naar koper smaakt dan naar wit vlees, gehuld in een roze jas?

Indien u voor al deze vragen met een volmondig "nee" slaagt is mijn dag weer gered. Want laten we eerlijk zijn, zulke taferelen zijn enkel op het witte doek nog enigzins interessant. Maar nadat we de bios uitlopen, in gedachten verzonken en de laatste restjes popcorn bedachtzaam van tussen de tanden peuterend, zijn wij blij dat we weer rust tussen de schone (of niet) lakens zullen vinden, (hopelijk) ver van alle gruwelen die het leven zo nu en dan nog eens wil bieden.
Maar mocht u nou echt geen slaap kunnen vatten, woelend in uw wieg en fantaserend over een duik in een aardse poel vol bloed, is de oplossing dichterbij dan u wellicht zult denken. U hebt de hoofdrol. With Passion is uw medium en de locatie...tja, die is vooralsnog onbekend. Fijne reis!

With Passions "In The Midst Of Bloodied Soil" is eigenlijk een re-release van de gelijknamige plaat die al in 2002 eens het levenslicht zag via Reflections Of Ruin Records. Maar nu Earache deze jonge honden heeft gekaapt lag het idee om deze plaat opnieuw uit te geven gauw op tafel. Zodoende krijgt With Passion een tweede kans om haar kwaliteit uit te stallen.

En kwaliteit is in hoge mate aanwezig bij deze band. Middels een stationering in de bebloede grond preseneteert de band u haar muzikale capaciteiten. Een met bloed doordrenkte grond zit voornamelijk vol emotie. Vleugen positieve emotie die het bloed tracht te doen wegzakken naar de onderste lagen van onze aardkorst zodat de grond weer zuiver en voedzaam wordt en negatieve emotie die de bloedende scheur steeds verder opentrekt waardoor ons stuk grond tot bloederige modder transformeert.
Deze emoties weet With Passion als geen ander in haar muziek te verwerken. Middels opzwepende gitaren die overmatig aanwezig zijn op "In The Midst Of Bloodied Soil" geeft de band het bloed de vrije loop. Dikke stroompjes, dunne, snelle en trage. Want wat het gitaargeluid ook doet, het is vloeiend en meeslepend. Maar oh zo veranderlijk. De eigenzinnige snaren gaan en staan waar het voor menig ziel onbegaanbaar is. Dan vloeien ze met het ritme mee, plots liggen ze dwars of gaan op volle vaart tegen de bloederige muziekstroom in.

Ook de epische toetsen maken een belangrijke deel uit van de instabiele bodem die onze voeten genadeloos omsluit. Daar waar de gitaren de snelheid, felheid en dwarse straten voor hun rekening nemen creëren de toetsen een moment van kalme droefheid, haast tranentrekkend, een moment waarop de luisteraar het bloed naar elkaar toe ziet kruipen en de rode plasjes ons met een lichte rimpeling tegemoet rollen alvorens in de grond weg te zakken. De toetsen van With Passion stralen een oase van rust uit wat ontzettend smaakvol combineert met de rest van de instrumenten en de vocalen die er met de zweep van langs lijken te krijgen.
En het lijkt er op dat de verbale pion van With Passion zelf een bloedende ziel tussen z`n cellen heeft hangen. Want zodra hij zijn kaken van elkaar trekt gutst het bloed hem van tussen zijn lippen vandaan. Zelden heb ik zo`n mooie en veelzijdige vertolking van melodieus, opgefokt, triest en woedend gebrul gehoord. De vocalen verslappen geen moment. Zowel op hoge als op lage snelheid is elk gesproken woord kwalitatief voorzien van een emotionele tint. Bijgestaan door krachtig geluid en solide productie weet With Passion zo stand te houden op een instabiele plek.

With Passion maakt muzikaal gezien een stevige, abrupte en snelle mix van Amerikaanse metalcore en Scandinavische melo-death. Te midden van de bebloede grond geven snelle drums, veelzijdige gruntvocalen, gevoelige toetsen en eigenzinnige, aanwezige gitaren elkaar een ferme hand.

Verplichte kost voor liefhebbers van melodieuze death en/of goede metalcore. Maar ook mensen die het onbekende in de muzikale dieptes zoeken zullen er goed aan doen om een half uurtje voor "In The Midst Of Bloodied Soil" te reserveren.
Welke ondergrond With Passion in het vervolg kiest is vooralsnog een tast in het duister. Maar voorlopig is dit bloed nog lang niet opgedroogd.

1. Train Wreck Orchestra
2. The Last Scripture