Een topper als "Dark Moor" schrijf je niet zomaar, bewijst "Beyond The Sea". Ditmaal richt de band zich op een directere manier van componeren. Klassieke- en barokelementen zijn zo goed als uitgesloten, melodieën moeten het gaan maken. Een oprechte keuze, of heeft muziekschrijver Enrik Garcia een lichte writer's block? Opener "Before The Duel" is duidelijk geënt op de laatste single van de band, "From Hell". Op de zesde track vind je in de vorm van "Green Eyes" een semi-emotionele en weinig zeggende powerballad. Beide niet slecht, maar weinig geïnspireerd.
Als gebruikelijk bij Dark Moor worden er weer wat Grote Mensen uit het Verleden uitgelicht en vereerd met een eigen nummer. Was Houdini een heavy metal liefhebber? De gierende intro, die weinig met Dark Moor op heeft, krijgt geen gevolg want "Houdini's The Great Escapade" klinkt verder erg powermetal. Ook van de "Silver Key" mini epos straalt de Dark Moor-warmte af, zonder daarbij overigens voor aardverschuivingen te verzorgen.
Het nieuwe zilverwerkje is dus weinig verrassend, maar er valt nog genoeg te genieten met Alfred Romero's indrukwekkende stemgeluid. De keyboardinterludes klinken net als voorheen goedkoop, statisch en hadden beter weggelaten kunnen worden. Over eventuele epische songs kan ik weinig zeggen, want de schaar is er bij de meeste nummers op mijn promotionele versie goed ingezet. Schroom niet om "Beyond The Sea" een keer te luisteren, maar verwacht geen nieuwe "Dark Moor".
Tracklist:
1. Beyond The Sea
2. Miracles
3. Houdini's The Great Escapade
4. Through The Gates Of The Silver Key (interlude)
5. The Silver Key
6. Green Eyes
7. Going On
8. Beyond The Sea
9. Iulius Caesar (interlude)
10. Alea Jacta