Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Dead Head - Shadow Soul
Jaar van release: 2024
Label: Hammerheart Records

 -

We hebben in Nederland vanaf het begin van de jaren tachtig een levendige en kwalitatief goede metal-scene, met een veelheid aan bands die prima kunnen wedijveren met de internationale concurrentie. Dead Head behoort zonder twijfel tot deze categorie. De Zwolse formatie viert dit jaar maar liefst haar vijfendertigste verjaardag en zet deze mijlpaal luister bij met het verschijnen van Shadow Soul. Dat het nieuwe album zo kort op de voorganger, het uitstekende Slave Driver (2022), verschijnt mag gerust een verrassing worden genoemd. Heel productief zijn de heren namelijk niet: Shadow Soul is pas het achtste album sinds het debuut The Feast Begins At Dawn uit 1991.

Dead Head speelt klassieke thrash geworteld in het geluid van de eighties. De invloeden van bands als Slayer, Dark Angel en Kreator zijn duidelijk hoorbaar op Shadow Soul, zonder dat het ergens uitdraait op ordinair kopieerwerk. Daarvoor zijn de heren zich te goed bewust van waar ze mee bezig zijn. Hun lange ervaring komt duidelijk naar voren in zowel de kwaliteit van de songs als de uitvoering ervan. Ook de productie van Erwin Hermsen is dik in orde en laat alle instrumenten duidelijk naar voren komen in de mix. De nummers zitten goed in elkaar en blijven boeien, omdat de band een goede manier heeft gevonden om de riffs gevarieerd te houden en op het juiste moment te versnellen of te vertragen.

Het album opent met het uitstekende Litany Of The Wake, dat met een razende riff over een klassieke thrashbeat begint, op het juiste moment even vertraagt, om vervolgens weer op gang getrokken te worden met een gierende solo in de beste King/Hanneman-traditie. En vanaf dat moment gaat het gas vol open tot het einde. Wat een lekker nummer! Thrash volgens het boekje. Beukende riffs? Check. Intensiteit? Check. Headbangend ritme? Check.

Na deze vliegende start en het afwisselende Serpents Of Fame gaat het tempo met Caverns Of Fate drastisch omlaag. De trage, bijna dissonante openingsriff grijpt onmiddellijk de aandacht. Daarna gaat het nummer eens niet in de hogere versnelling, maar gaat het zelfs nog een tandje trager met een Obituary-achtige riff. Tot aan het einde toe wordt de spanning knap gehandhaafd zonder dat de verwachte geweldsexplosie ooit aanbreekt, door op het juiste moment met een nieuwe riff, een melodielijn of een korte solo te komen. Vanwege dit fascinerende spanningsspel is dit mijn favoriete track op de plaat.

The Run begint traag, in de stijl van Caverns Of Fate, maar schakelt halverwege een paar versnellingen door om te eindigen als snelle thrasher. In Opulent Disruption gaat het juist de andere kant op, als de snelle thrash van het begin overgaat in een trager segment met een verrassende, bijna bluesy riff. Het snelle The Age Of Hype is misschien wel het prototypische Dead Head-nummer: een staalkaart aan eighties-invloeden omgevormd tot iets eigens. De instrumentale niemendalletjes Defiance en Dark Emptiness hadden van mij niet gehoeven. De overige nummers zelf bevatten namelijk voldoende variatie om de aandacht vast te houden en een adempauze overbodig en zelfs storend te maken.

Shadow Soul haalt (net) niet het niveau van zijn voorganger, maar is nog steeds een uitstekende plaat. De lengte is met 28 minuten wat aan de krappe kant, maar de kwaliteit van het gebodene maakt het gebrek aan lengte meer dan goed. Dead Head doet wat het al jaren doet en dat is goede thrash-platen maken.

Tracklist:
1. Litany Of The Wake
2. Serpents Of Fame
3. Caverns Of Fate
4. Defiance
5. The Age Of Hype
6. The Run
7. Opulent Disruption
8. Dark Emptiness

Score: 80 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 20 maart 2024

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.