Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Messiah - Christus Hypercubus
Jaar van release: 2024
Label: High Roller Records

 -

Lange tijd was Messiah een naam uit het verleden. De titel van het vijfde album Underground (1994) is veelzeggend over de cultstatus van de Zwitserse formatie. Destijds was de extreme mengelmoes van thrash en death niet of nauwelijks bekend bij het grote publiek. Mijn eerste kennismaking met gitarist Brögi (Remo Broggi) en zijn team is de vierde langspeler Rotten Perish (1992). Die plaat heb ik grijs gedraaid. De veteranen zijn na jarenlange afwezigheid sinds 2017 weer actief, in de bezetting waarmee Rotten Perish is opgenomen. De wederopstanding wordt gevierd met Fracmont (2020). Met de opvolger Christus Hypercubus is de comeback definitief.

Er is de afgelopen jaren wel wat veranderd. Eerst moest het onverwachte vertrek van frontman Andy Kaina verwerkt worden. Gitarist Brögi, bassist Frugi (Patrick Hersche) en drummer Steve Karrer waren dus al op zoek naar een vervanger voor Andy, toen een jaar later de klap van zijn overlijden na een hartaanval volgde. Het stemgeluid van zijn opvolger Marcus Seebach past goed bij de sound van Messiah, maar zou wel eens iets beter in de smaak kunnen vallen bij een groter publiek. Tot nu toe was Brögi de songwriter en tekstschrijver, maar ook daar is een verandering doorgevoerd. Producer V.O. Pulver (Gurd, Poltergeist), sinds 2021 op het podium de tweede gitarist, is toegetreden tot de vaste bezetting. Brögi schreef het volledige album samen met hem.

De trash/death van Messiah onderscheidt zich door een zekere mate van complexiteit in de composities. In de jaren tachtig en negentig was de formatie wild en onstuimig, maar net als Fracmont is de nieuweling toegankelijker dan het vroege werk. Het brute karakter is er nog steeds, maar alles klinkt goed gestructureerd en professioneel, met ruim voldoende variatie, catchy momenten en veel aandacht voor details. De Zwitsers zijn meesters in het combineren van wreedheid met een geruststellend gevoel van comfort. Pure agressie met halsbrekende riffs slaat plotseling om naar een heel zachtaardige inborst met weelderige klanken.

Christus Hypercubus is zeker zo indrukwekkend als de voorganger, met een sfeer die mystiek, angst en bruut geweld weet te combineren. Dit album vraagt de aandacht en weet die ook goed vast te houden. Hoewel de titel anders doet vermoeden, zijn de thema's minder kerkelijk dan op Fracmont. Wat wel overeind is gebleven zijn de duizelingwekkende tempowisselingen, melodieuze solo's, pakkende grooves en brute aanvallen op de gehoorgang. Of het een venijnige thrasher als Soul Observatory, een sloopkogel als Once Upon A Time... NOTHING, of een tergend langzaam zwaargewicht als Speedsucker Romance is, iedere track bevat de unieke Messiah-signatuur, zoals een excentriek detail dat zogenaamd terloops opduikt.

Voorafgaand aan de release verscheen de titeltrack, vernoemd naar het surrealistische schilderij van Salvador Dalí uit 1954, waarop Christus wordt afgebeeld op een hyperkubus. Ondanks een beetje repetitief karakter weet dit nummer te overtuigen, maar het spreekt mij iets minder aan. Dat zegt iets over het album als geheel. Er staan genoeg tracks op deze plaat die veel interessanter en gevarieerder zijn, zoals het giftige Centipede Bite of het opzwepende Acid Fish, met een duosolo die de meerwaarde van twee gitaristen in de studio bewijst. De opener, geïnspireerd door een enorme meteoriet die in 1947 insloeg in het Russische Sichote-Alingebergte, zet de toon voor een album boordevol vlijmscherpe riffs en een opzwepend tempo.

Het korte intermezzo Please Do Not Disturb (While I'm Dying) vormt een goed geplaatst rustpunt tussen de krachtpatsers Centipede Bite en Soul Observatory. Het album wordt groovend afgesloten met het tweeluik The Venus Baroness, fraai ingeleid met oriëntaalse klanken. Muzikaal staan beide delen volledig los van elkaar. Het eerste deel is krachtig en boeiend, maar het tweede deel heeft een herhalend karakter en weet minder te overtuigen. Wie hoopt op een waardig, verpletterend einde zal het ook nog eens moeten doen met een teleurstellende fade-out. Echter, als dat de enige enige kritiek is op een plaat, dan mag je toch blijven spreken van uitstekend album.

Zwitsers vakmanschap is een reputatie die niet alleen opgaat voor horloges. Messiah staat garant voor technische, veelzijdige death/thrash met boeiende songstructuren en onverwachte wendingen. Christus Hypercubus voldoet ruimschoots aan de hoge verwachting. De fans zullen zeker genieten. Voor wie de band nog niet kent, kan de eerste luisterbeurt overweldigend zijn. Geef het een kans, want al snel valt alles op zijn plaats en is Christus Hypercubus, net als Fracmont, een plaat die niet gaat vervelen.

Tracklist:
1. Sikhote Alin
2. Christus Hypercubus
3. Once Upon A Time... NOTHING
4. Speedsucker Romance
5. Centipede Bite
6. Please Do Not Disturb (While I'm Dying)
7. Soul Observatory
8. Acid Fish
9. The Venus Baroness I
10. The Venus Baroness II

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 10 maart 2024

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.