• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Samurai Pizza Cats - You're Hellcome
Jaar van release: 2023
Label: Easthaven Records

-

You're Hellcome is het debuut van het zijproject genaamd Samurai Pizza Cats van Electric Callboy-gitarist Daniel Haniß. Hoewel de invloed van de Duitse “technocore”-band moeilijk te negeren is, slagen de leden van Samurai Pizza Cats er desondanks in een eigen geluid te creëren. Op deze plaat valt veel te ontdekken. Dit is mede dankzij de gastbijdragen die zorgen voor een intrigerende gelaagdheid die blijft boeien, zelfs na herhaaldelijk luisteren.

De sound van de vierkoppige formatie is enerzijds jachterig, brutaal, razendsnel en zwaar, maar anderzijds ook modern met techno-elementen en pakkende refreinen. Er is een gebalanceerde mix gevonden tussen toegankelijke, poppy metalcore, geschikt om op mee te springen, en meedogenloze breakdowns. De heren presenteren een gevarieerd repertoire. Alleen het eerder als single uitgebrachte Pizza Homicide met Nico Sallach zou gemakkelijk van een Electric Callboy-album kunnen komen. Nummers zoals Kill It, Burn en Last Player met een stevig tempo, furieuze screams en grunts van zanger Sebastian Fischer (ex-Fall Of Gaia) en dreunend slagwerk van Stefan Buchwald (ex-Fall Of Gaia) tonen aan dat de leden van Samurai Pizza Cats het steviger aanpakken dan hun vrienden van Electric Callboy.

Het energieke Welcome To The Fightclub met de Duitse YouTuber Fabio Schäfer, inclusief het voor deathcore kenmerkende smerige “Blegh!”, en vooral het woeste en zware You're Hellcome met For I Am King-vocaliste Alma Alizadeh, zijn heerlijk agressieve tracks en uitstekende toevoegingen aan het album. De keuze om dit nummer de titeltrack te maken, is meer dan juist.

Ook het opzwepende Have A G.O.O.D. Day! met zware blastbeats en gastbijdragen van vocaliste Emmy Mack en het catchy en melodieuze Freakshow met krachtige en rauwe zang van Future Palace-vocaliste Maria Lessing zijn fijne nummers. Alpha is een woeste en jachterige track met een gastbijdrage van de Duitse rapper Mrs. Nina Chartier, die vooral de luisteraars met een brede muzieksmaak zal aanspreken.

Ondanks de overduidelijke raakvlakken met Electric Callboy heeft Samurai Pizza Cats met You're Hellcome zijn eigen sound weten te creëren. Vooral de zwaarte en agressie hiervan vallen goed in de smaak. Wie van stevigere metalcore en deathcore houdt, zal met deze plaat veel luisterplezier ervaren. De vele gastbijdragen vullen de eigen sound van de band uitstekend aan en bieden een vermakelijke diversiteit aan stijlen. You're Hellcome is een sterk debuut en ik kijk ernaar uit om te ontdekken hoe deze band zich in de toekomst zal ontwikkelen.

1. The Wolf In Me
2. Outcast
3. Last Player