• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Porcupine Tree - Closure/Continuation.Live
Jaar van release: 2023
Label: Music For Nations

-

Laten we nog even teruggaan naar 7 november 2022. Voor veel progfanaten is dat een avond om nooit te vergeten. In Ziggo Dome te Amsterdam zijn zij namelijk getuige van misschien wel een van de laatste optredens van Porcupine Tree ooit in Nederland. Ter plekke is het gebruik van telefoons verboden, dus is het zicht op het podium beter dan doorgaans. Bovendien wordt het concert vereeuwigd op video, dus kunnen de vijftienduizend bezoekers en andere geïnteresseerden de show nog eens beleven, dit keer zonder "the Dutch disease", ofwel het gepraat van bezoekers tijdens het concert.

Hoewel destijds tijdens het eerste deel van optreden het geluid verre van optimaal was, weet men daar in de studio wel het nodige aan te repareren, zodat je een geluidstechnisch goed verzorgd product krijgt aangeboden. Daar staan Ian Bond (opnamen), Steven Wilson en Gavin Harrison (mix) garant voor. Soms wordt het door de bewerkingen iets vlakker, maar er is beslist knap werk geleverd. Het gitaarwerk is wat zwaarder en er zijn wat meer rauwe randjes in vergelijking met het studiowerk. Gitarist Randy McStine neemt een aantal zangpartijen over en dat is doorgaans een goede zet. Alle details zijn goed te horen en dus ook de vele kleine variaties op de originele songs. Luister maar eens naar de inventiviteit van drummer Gavin Harrison, die met zijn meesterlijke kunde de composities naar een hoger niveau brengt. Ook de andere heren laten zich gelden. Die subtiele bewerkingen, die zowel in de instrumentatie als teksten (“He's in a band. They sound like Japan” in plaats van “… Pearl Jam”) voorkomen, maken het nog wat interessanter en verfrissender voor de doorgewinterde fan om de klassiekers in deze live-uitvoering te beluisteren.

Het oog wil ook wat en daarom zijn er vanuit verschillende hoeken opnamen gemaakt. Steven Wilson en Gavin Harrison zijn het meest prominent in beeld. De anderen moeten het met wat minder zendtijd doen. Vooral McStine is wat onderbelicht, maar de anderen zijn doorgaans goed te zien. Af en toe komen de fans in beeld, maar veelal zijn het de muzikanten, met op de achtergrond een scherm waarop allerlei beelden getoond worden, zoals teksten en clips.

Hoewel er niets boven het live beleven van een concert gaat, is Closure/Continuation.Live een prima registratie van een uniek optreden, waarop lang werd gehoopt en waar lang naar is uitgekeken. De toegenomen populariteit tijdens de jaren van inactiviteit (droogkloot Steven Wilson: "Maybe we should disappear for another twelve years") resulteert hopelijk in een voortzetting van Porcupine Tree, maar mocht dat niet zo zijn, dan is Closure/Continuation.Live een waardige release om afscheid mee te nemen.

Set 1:
1. Even Less / Stupid Dream (Intro)
2. Blackest Eyes