• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Serenity - Nemesis AD
Jaar van release: 2023
Label: Napalm Records

-

Al bijna twee decennia put Serenity-frontman Georg Neuhauser inspiratie uit historische gebeurtenissen. Het zijn niet zomaar oppervlakkige teksten die hij neerpent, want de Oostenrijker is historicus aan de universiteit van Innsbrück. Dit keer heeft hij zich verdiept in het leven en de invloedrijke kunst van de veelzijdige Duitser Albrecht Dürer (1471-1528). Vinden we die kunstzinnigheid en veelzijdigheid ook terug in de muziek op Nemesis AD?

Deze achtste langspeler klinkt vooral vertrouwd, maar bevat tevens wat verrassingen. Serenity is geen band die bekendstaat om zijn vernieuwingsdrang. Het is dan ook vooral degelijkheid wat de klok slaat. Een groot verschil met eerdere platen is echter de aanwezigheid van gitarist/achtergrondzanger Marco Pastorino, die in Reflections (Of AD) overtuigend op de voorgrond treedt en voor een welkome vocale afwisseling zorgt. En over dat laatste gesproken: Roy Khan (Conception, ex-Kamelot) zingt mee in het deels Kamelot-achtige The Fall Of Man. Wat verder opvalt, is dat de luisteraar wat diversiteit voorgeschoteld krijgt in de eerste tracks in de vorm van intro’s en outro’s met akoestische gitaar en een kerkorgel en wat filmische aspecten, zoals in de brug van Reflections (Of AD). Het zijn geslaagde extra’s die je wat nadrukkelijker bij de sfeer van het concept betrekken.

Vooral de eerste helft van het album is sterk. Het zojuist genoemde The Fall Of Man ligt direct goed in het gehoor en heeft overtuigingskracht. Datzelfde geldt voor het bombastische Ritter, Tod Und Teufel (Knightfall), dat voorzien is van prima orkestraties en waqarin we voor het eerst in de historie van de powermetalformatie Duitstalige teksten horen. Soldiers Under The Cross heeft iets heroïsch, maar had nog beter uitgewerkt kunnen worden. Reflections (Of AD) is een fantastische epic van acht minuten, een mini-opera van formaat. Sun Of Justice is degelijk en krachtig.

De tweede helft is toch vooral een kwestie van “been there, done that”. Nemesis bevat een uitgekauwd refrein, maar wordt gered door het tempo, de vette riffs en de folky instrumentatie. Het wat trage The End Of Babylon is een stuk minder energiek, maar wordt dan juist weer gered door het meezingrefrein. De zwierige hardrockballads Crowned By An Angel en The Sky Is Our Limit zijn echter wat te veel van het zoete en voorspelbare.

Laten we toch nog even terugkeren naar de vraag aan het einde van de eerste alinea. Veelzijdig is de plaat in de zin dat deze zowel power metal als hardrock bevat, zowel tragere als snelle tracks en zowel folk als symfonische muziek. Kunstzinnig is deze plaat veel minder. Er staat weinig op dat nog niet eerder is gebeurd. Daarmee is de plaat vooral degelijk te noemen. De collectie songs start sterk en geïnspireerd met Reflections (Of AD) als beste visitekaartje in jaren, maar vervolgt minder verheffend en minder diepgaand. De Serenity-fans kunnen het nieuwe album echter zonder twijfel aanschaffen. Zij zullen zich wellicht minder storen aan het formulaire aspect en mogen dan ook wat punten optellen bij de score.

1. Memoriae Alberti Dureri
2. The Fall Of Man
3. Ritter, Tod Und Teufel (Knightfall)