• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Dream The Electric Sleep - American Mystic
Jaar van release: 2023
Label: Eigen Beheer

-

Eigenlijk is American Mystic pas het eerste nieuwe album in zeven jaar tijd van de Amerikaanse, progressieve rockband Dream The Electric Sleep. In 2016 brengt het gezelschap rondom zanger/gitarist/toetsenist Matt Page het fantastische, schromelijk onbeminde werkstuk Beneath The Dark Wide Sky uit. Die plaat laat een verfrissende, emotionele en rijke mengeling horen van progressieve rock à la Riverside en Flying Colours enerzijds en post-rock/alternative rock à la Explosions In The Sky en Anathema anderzijds. Twee jaar later levert het drietal weliswaar The Giant's Newground (2018) af, maar dat album blijkt een heropname en herinterpretatie van een niet eerder uitgebracht debuut. Dat maakt de negen nummers op American Mystic dus tot het eerste echt nieuwe materiaal dat we van deze eigenzinnige groep horen.

Gezien de lange radiostilte is het niet verwonderlijk dat Dream The Electric Sleep nog altijd een behoorlijk onbekende groep is. Een teken aan de wand is dat American Mystic in eigen beheer wordt uitgebracht. Het spuuglelijke artwork is nu ook niet direct uitnodigend om de plaat op vinyl aan te schaffen. Geen idee wie dit heeft goedgekeurd, maar ik zou het als tekening van mijn nichtje van vijf nog afkeuren. Maar goed, uiteindelijk draait American Mystic natuurlijk om de muziek. En die is gelukkig grotendeels zoals we mogen verwachten van deze band. Na een kort, nogal vreemd a capella gezongen intro pakt Dream The Electric Sleep uit met de drie uitstekende, prima opgebouwde composities Beyond Repair, Forged In The Furnace en After The Fallout. Ze klinken enorm vertrouwd dankzij hun warme sound, glooivolle gitaarlijnen, post-rockinvloeden (het stuwende drumwerk) en de manier waarop ze naar een climax toebouwen.

Met het bijna tien minuten durende The Lessons They Bring komen we aan bij de meest ambitieuze track van dit album. Het bijna tien minuten durende nummer vormt het letterlijke en figuurlijke middelpunt van American Mystic. Het is ook het moment waarop het drietal excelleert en zijn klasse volledig openbaart. Met name de manier waarop het erg fraaie, ingetogen middengedeelte openbloeit in een prachtige, gevoelige gitaarsolo is van grote schoonheid. Ook het titelnummer kent zo’n fabuleuze overgang van een ingetogen, bijna plechtig begin naar een door post-rockgrootheden beïnvloed gitaarcrescendo. De laatste twee tracks zijn dan weer melodieuzer en neigen zelfs richting AOR. Love Letters is echter ietwat gezapig. Ook Lay Down The Cross begint als een nogal rustiek gebeuren, maar eindigt op stadionrockwaardige manier.

Het enige kleine punt waardoor American Mystic iets achterblijft bij zijn officiële voorganger Beneath The Dark Wide Sky is dat de composities net wat minder emotionele lading lijken te bevatten. Dat is echter altijd een subjectieve kwestie en hangt ook samen met de gemoedstoestand van de luisteraar. Feit is dat Dream The Electric Sleep weet hoe een goede progressieve rock/metalcompositie hoort te klinken. Laverend tussen ingetogen en luidruchtig rockend houden Page en consorten de aandacht moeiteloos drie kwartier vast. En hoe vaker ik American Mystic draai, hoe beter het geheel wordt. Fijn dat de heren weer terug zijn – en laten we hopen dat ze binnenkort ook eindelijk weer eens in Nederland op de planken te bewonderen zijn. Deze charmante, eigenzinnige, vreemde eend in de bijt verdient het om door een breder publiek gehoord te worden.

1. And The Buried Rise
2. Beyond Repair
3. Forged In The Furnace