Speed Limit - Cut A Long Story Short
Jaar van release: 2023
Label: NRT-Records

-

Het verhaal van het Oostenrijkse Speed Limit begint midden jaren tachtig en is een vertelling vol vallen en opstaan, bescheiden successen en regelmatige wisselingen van de wacht. De metalveteranen hadden enkele aanstekelijke singles in de jaren tachtig. De muzikale richting is er een van traditionele, melodieuze heavy metal, een vleugje power en hier en daar wat NWOBHM-invloeden. Denk aan bands in het straatje van Tygers Of Pan Tang en Diamond Head. Na een pauze midden jaren negentig tot 2008 probeerden gitaristen Chris Angerer, Joe Eder en bassist Chris Pawlak het opnieuw, waardoor de band inmiddels een historie heeft van vier decennia. Echt productief is het gezelschap echter niet, want het nieuwe Cut A Long Story Short is pas de zesde studiouitgave.

Blikvanger van het kwartet is drummer en zanger Hannes Vordermayer. Sinds 2015 is hij de slagwerker van dienst. Na de zoveelste vertrokken zanger neemt hij sinds 2018 ook de vocalen voor zijn rekening. Dat doet hij niet onverdienstelijk. Sterker nog, zijn stem is een van de lichtpunten op deze anderszins toch wat tegenvallende plaat. Zijn stemgeluid heeft behoorlijk wat kracht, maar klinkt ook warm en aanlokkelijk. Het doet een beetje denken aan Zak Stevens (Circle II Circle, ex-Savatage). Live laat hij echter af en toe wat steken vallen, zo getuigen twee livetracks die op dit nieuwe werk te vinden zijn, maar drummen en tegelijkertijd toch wel uitdagende zanglijnen voor je rekening nemen, is geen sinecure. Zijn studioprestaties zijn echter beter, zeker wanneer je de soms matige tweede stemmen in beschouwing neemt. Deze hebben een vrij hoog net-niet-gehalte.

Eigenlijk geldt dat voor Cut A Long Story Short in zijn geheel. Op zich zijn er best wat aardige songs te vinden, zoals de uptempo opener Shine Brighter Than The Sun, de single Hit The Wall en de beide snelle rockers The Lady Is On Fire en Notorious, maar op vrijwel elke track is wel iets aan te merken. Zo voelt de productie van de openingstrack behoorlijk onevenwichtig aan. Die klinkt soms dof en het is goed zoeken naar enkele drumelementen. De tweede stemmen klinken overtuigen zoals gezegd niet en hoewel de refreinen vrij aanstekelijk zijn, wil het in de coupletten minder goed lukken. Dat laatste geldt voor veel van de songs die volgen. De ietwat simpele, traditionele songs kabbelen van refrein naar refrein. Deze refreinen worden soms te vaak herhaald, waarna een song tot een abrupt einde komt (New Horizon, Notorious). Met een gemiddelde speelduur van vijf minuten of meer lukt het de groep niet tot de kern te komen.

Er staat best wat aardige muziek op deze langspeler. Zo is Destiny's Calling een vrij prettige, traditionele powermetaltrack vol aangenaam gitaarwerk en heeft single Hit The Wall een aanstekelijke dosis energie. De minpunten wegen echter zwaar. Als geheel maakt de langspeler weinig indruk en valt deze te bestempelen als een ietwat grauwe, inwisselbare middenmoter.

1. Shine Brighter Than The Sun
2. New Horizon
3. Eye On You