Greta Van Fleet - Starcatcher
Jaar van release: 2023
Label: Republic Records

-

Greta Van Fleet is een band die vanwege zijn sound veel discussie met zich meebrengt. De classic-rockformatie is al vanaf het begin van zijn carrière enorm schatplichtig aan Led Zeppelin. Zowel muzikaal als vocaal zijn de referenties eindeloos. Waar de één spreekt van een schaamteloze kopie, loopt de ander volledig weg met de vier jongelingen. Desondanks begint de groep gaandeweg steeds meer een eigen smoel te krijgen. Album nummer drie Starcatcher is een grote stap in die richting. Nog steeds wordt het kwartet rijkelijk beïnvloed door gerenommeerde acts uit het verleden, maar hoor je de muziek ook steeds meer samensmelten naar een eigen geluid.

Het was Sir Elton John die Greta Van Fleet de tip meegaf om zich qua podiumpresentatie en imago zich flamboyanter te presenteren. Een tip die de formatie geen windeieren heeft gelegd. Juist door zich spiritueler en mystieker op te stellen heeft de muziek een nieuwe dimensie meegekregen. Zowel het podiumvoorkomen als het grafische aspect in de videoclips en de thematiek in de muziek stralen veel meer eigenheid en sfeer uit. Dit zorgt er ook voor dat de mannen op Starcatcher muzikaal een ietwat andere koers varen, al blijft de muziek onmiskenbaar als die van Greta Van Fleet.

De epische kant wordt ditmaal meer uitgewerkt. Dit resulteert in een forse afname van het aantal rechttoe-rechtaan rocknummers ten gunste van meer experimentele en sfeervolle tracks. Het tempo ligt lager en door nog meer invloeden van blues, folk en soul te integreren en het veelvuldige gebruik van een orgel, klinkt het geheel een stuk avontuurlijker.

Op het gebied van songwriting zijn de bandleden dan ook gegroeid. Dat uit zich in explorerende composities, die ondanks hun karakter een duidelijke kop en staart hebben. Vooral gitarist Jake Kiszka schittert met warme akkoorden, scherpe riffs en goed soleerwerk. Daarnaast imponeert hij met de vele stoere gitaarlicks die hij subtiel in de nummers verstopt. Ook de vocalen van zijn zingende tweelingbroer Josh Kiszka zijn verder gerijpt. Met de tijd is zijn stemgeluid zwaarder gaan klinken en is hij qua uithalen beter gaan doseren.

Al deze dingen zorgen ervoor dat de puzzelstukjes op hun plaats vallen. Starcatcher is een heerlijke, ontspannende en vooral speelse plaat, waarvan elk nummer overtuigt, al duurt het misschien een paar luisterbeurten voordat deze zich volledig openbaren. Greta Van Fleet vergeet het verleden niet, maar klinkt veel eigener. De verdeeldheid over de band zal blijven, maar Starcatcher laat horen dat de band het predicaat Led Zeppelin-kloon voorbij is. Greta Van Fleet eert met zijn muziek misschien het verleden, maar met de status die de band inmiddels heeft en de grootte van de zalen waarin de mannen spelen, heeft de groep de toekomst.

1. Fate Of The Faithful
2. Waited All Your Life
3. The Falling Sky